C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Recherche dans une partie de l'article 
 Résultat de la recherche de Comptes Etat bourg. M.F., t.2 
1

ABANDONNEMENT   
-

"Acte écrit par lequel est signifié un renoncement, un désistement" : A Jehan Le Tanneur et Jacquot Boisot, notaires, demourans à Dijon, 12 gros tournois que mesdis seigneurs des comptes leur ont tauxé pour leurs peines et salaires d'avoir escript deux vidimus (...) et l'execucion de ladicte chancellerie de son duchié de certainnes lettres royaulx et d'un habandonnement de la court du bailliage de Mascon touchans certains debats d'entre le seigneur de Cusance et de Beauvoir et le seigneur de Listenay (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 488).

2

ABSTINENCE   
1.

Abstinence de guerre. "Trêve" : ...astinence et souffrance de guerre entre les gens d'armes et autres gens de guerre qui y estoient de par nous et de par nostre dit ainsné filz, et les autres gens d'armes et gens de guerre du dit sire de Partenay et des autres barons et seigneurs du dit païs (Doc. Poitou G., t.7, 1416, 309). A Jehan d'Arny, chevaucheur de l'escuierie de mondit seigneur, la somme de deux frans, pour ses peines et salaires d'avoir porter aux bailliz d'Auxois et de la Montaigne les vidimus des lettres patentes du roy nostre sire touchans l'abstinence de guerre et aussi la prise des monnoyes de mondit seigneur pour tout le royaume (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 549). ...acordé abstinence de guerre avecques nostre bien amé cousin messire Jehan de Lucembourg (Roi René vie L., 1429, 217).

3

ACCOUTUMER   
.

(Si) comme/ainsi que qqn a accoustumé (de/à + inf.) : Mez au commencement de si grant oevre comme je entens a ordir, il ne couvient pas user de teles querimonies, ja soit que elles soient necessaires, mes de fere aus dieux et aus divesses oroisons et prierez, si comme les poetes ont acoustumé a fere, que aus chosez commenciés il veullent doner largez et prospres aquestemens. (BERS., I, 1, c.1354-1359, Préf. 13, 3). Et la ou les legions entrerent en la ville, ne cuides pas car il eust [brait], clamour ne temunte, si comme on a acoustumé en cités qui sont prises quant les portes et les murs sont brisiés par engins et les places de celles sont par force occupeez (BERS., I, 1, c.1354-1359, 29.2, 50). ...car tousjours sont les François telz comme ilz ont tousjours esté François, et les Angleiz sont Engleiz comme ilz ont acoustumé d'estre. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 198). ...Remond ouy sa messe et se ordonna ainsi qu'il avoit acoustumé. (ARRAS, c.1392-1393, 278). ...iceulx escuiers en venant au mandement de mondit seigneur en armes pour le servir et acompaigner furent loigiez sur la terre desdiz Mathelins et y prindrent vivres et forraiges, ainsi que gens d'armes pour leurs vivres et passaige ont accoustumé (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 425). Quant Gadiffer vint en la place, il regarde et voit qu'il y avoit grant plenté de poeuple assamblé, et estoient tous seans par terre et regardans tous en l'aer, car ilz attendoient que le paradis apparust comme il avoit acoustumé. (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 106). Mais environ minuit en la praerie commença la noise telle que avoit acoustumé et esveilla Galaphur, Passelion et Ourseau. (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 965). Retornons nous en ou pays Dont pertiz sommes, et vivons Loyaulment tous, com nous avons Acoustumez jusques icy, A Dieu, dame, que sans nul cy Vous traye a sa benoite gloire ! (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 188). Alors les damoiselles toutes ensemble, ainsin que femmes ont acoustumé loerent les largesses, la joieuseté et la belle personne de damp Abbés (LA SALE, J.S., 1456, 251). Et, se nous sommes une fois au hault de la tour, nous prendrons le guet et ne le tuerons point ; nous le ferons tousjours parler, comme il a acoustumé. Ainsi homme ne s'appercevra de nostre fait. Et quant l'arrière-guet viendra nous le prendrons sans bruyt, s'il se puet faire. (BUEIL, I, 1461-1466, 80). ...mais je y avoye pourveü par le moyen de ceste seüreté, laquelle j'euz, avecques très gracieuses lettres de monsr de Vaneloc, disant que je povoye aller comme j'avoye acoustumé (COMM., I, 1489-1491, 208).

4

ADRESSER   
.

Lettre adressant à : Item cognut et confessa qu'il avoit fait unes lettres closes ou nom du roy d'Arragon adrecenz au roy de France. Et y avoit plaquié cire en un po de papier dessus (Conf. Jug. Parlem. Paris L.L., 1337, 129). ...lettres adreçans au roi d'Engleterre (FROISS., Chron. D., p.1400, 506). Et fu ordonné que, pour obvier et remedier à ce que dit est, seroient faictes lettres adreçans à tous juges pour punir les dessusdis appellans (FAUQ., I, 1417-1420, 60). ...lesdis brigans (...) et ledit de Chaluz (...) envoyèrent certaines lettres closes adréçans au séneschal d'Auvergne (Ch. VI, D., t.2, 1418, 67). A Rougier des Preaulx, demourant à Dijon, la somme de trente frans, laquelle (...) lui a esté bailliez et delivrez pour ses peines, salaires et despens de porter lettres closes adreçans de par madicte dame à mondit seigneur ou pais de Flandres (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 537). Item, avoir fait par VI fois unes lettres closes de longue escripture adreçant à mondit seigneur le Duc de par mesdis seigneurs du Conseil et des Comptes, par lesquelles ilz lui escripvoient entre autres choses que Odot de Molain, Humbert de Plaine et Jehan Murgault feront finance dedens un mois prouchainement venant de la somme de XVImVcXVIII salus, XV gros royaulx. (Ecorch. Ch. VII, T., 1444-1445, 53). Saintré et ses compaignons ordonnerent une tres belle lectre d'armes, adreçans a la court de l'empereur (LA SALE, J.S., 1456, 238). La response que maistre James de Douglas fit à Charolois, et aussy la lettre qu'il luy bailla adressant à messire Jacques de Lalaing (Faits Lalaing K., c.1470, 167). ...monseigneur de Mirembel (...) aporta par devers les maire et eschevins de ladicte ville d'Amiens unes lettres missibles du roy, nostredit seigneur, adreçans à mondit seigneur de Torcy (Lettres Louis XI, V., t.6, 1475, 29). Supplie humblement frere Jehan Ruffé (...) qu'il vous plaise luy donner lettre adressant à la court de Parlement à Paris, et mander à ladicte court parachever ce qu'elle a commencé touchant le procès de ladicte abbaye (Lettres Louis XI, V., Pièces justif., t.6, 1478, 355). ...et luy fist escripre des lettres adressans à Geuffroy Cueur, qui furent baillées à l'un desditz francs archiers, avecques le plaquet dudit archevesque. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 179).

5

ADVENIR   
a)

"Échoir à qqn" : ...icelles soixante livrées de rente annuelle, qui lui sont avenus par hoirrie et succession dudit feu messire Geffroy (Trés. Reth. S.L., t.2, 1398, 461). ...chacune mesure chargiee de 8 solz parisiz rente heritable chacun an, avenue, escheue et adjugiee à monseigneur par cuerheers de Vuernambocht, comme avoir extraier (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 414). ...ilz ont vacqué par son ordonnance ou fait des inventoires des joyeaulx de mondit seigneur et autres biens meubles à lui avenuz par le trespas de feu mondit seigneur le duc de Bourgoingne, darrain trespassé (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 722). Aultres raisons monstrans evidemment n'estre que desrision ce que Henry de Lenclastre se disoit avoir esté esleu roy, et comment le royaulme ne luy devoit advenir par quelque maniere qu'il vacquast (JUV. URS., T. crest., c.1446, 155). Tout homme courut vers le duc d'Orleans, à qui advenoit la couronne comme le plus prouchain. (COMM., III, 1495-1498, 312).

6

AFFEUTRER   
I. -

Empl. trans. "Garnir de feutre" : ...pour estouppes pour affeutrer les ymaiges devant dictes, quinze gros (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 154).

7

AFFICHURE   
"Petit objet d'ornement (servant à la décoration des selles)" : ...audit Jaquot, pour la façon desdictes selles et pour avoir bailler et livrer les afficheures de loston mises esdictes selles et es brides, poitraulx, et autres garnisons d'icelles chacune selle, au pris de sept frans, valent quarante deux frans (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 150).

8

AFFRANCHISSEMENT   
B. -

"Action de libérer, d'acquitter qqn d'une charge, d'un service" : De maistre Guillaume Courtot, conseillier et maistre de comptes de mondit seigneur le duc de Bourgoingne à Dijon, et de Jehannote, sa femme, cent frans à cause de certain affranchissement à eulx fait et octroyé par ledit seigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1418, 80). De la vesve et heritiers de feu Estienne Morel, jadiz contreroleur de la despense de feu monseigneur le duc de Bourgoingne derrain trespassé, dont Dieu ait l'ame, la somme de cent frans qui deue estoit à mondit seigneur pour composicion faicte entre lui et lesdiz vesve et hoirs sur l'affranchissement dudit feu Estienne (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 653).

9

AIDE1      | 2   
2.

"Impôt indirect sous forme de taxe perçue sur de nombreux produits de consommation et payée par l'acheteur" : Que toutes les Aydes dessusdittes, prouffiz et amendes quelconques, qui d'icelles Aydes ou pour cause ou achoison d'icelles ystront, ou avendront par quelque maniere que ce soit, seront tournées et converties entierement ou fait de la Guerre (Ordonn. rois Fr. S., t.3, 1355, 23). ...le menu peuple s'en plaint trop fort, car on demande tailles sur tailles et aydes sus aydes, et si a esté le royaulme plus taillié et plus grevé de telz choses non accoustumées puis le couronnement du roy, que il n'avoit esté chinquante ans en devant ; et ce ne scet-on que tout est devenus ne que tout devient. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 25). Ce sont lez causes par lezquelles l'en puet cognestre un tyran, et par especial lez deux causes devant dictes, c'est assavoir quant il met division entre sez subjés et quant il lez met a povreté, par charges reeles et personeles, talles, aides, gabelles et impossicions, se il lez lieve sanz juste cause et sanz rayson. (Songe verg. S., t.1, 1378, 221). ...il est expedient et de pure necessite [l. necessité] que les aides, et par espicial celles qui sont importables et pour lesquelles les pauvres gens s'en fuient du royaume, c'est assavoir gabelle oultrageuse, quatriesmes, tailles et tresiesmes, du tout soient abatuz. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 366). ...et disoit que, en despit d'eulx, il leur en feroit de pis, et que les gentilz hommes mesmes, maugré leurs deus [l. dens ?], feroit il paier comme asniers les aides des denrées que ilz vendroient (Doc. Poitou G., t.6, 1391, 50). De Jehan Mairet, grenetier d'Ostun, sur ce qu'il peut et pourra devoir à mondit seigneur à cause dudit grenier, la somme de trois cens frans, en deniers paiez aux marchans et habitans du chastel d'Ostun ausquelz ilz estoient deuz pour prest qu'ilz avoient fait de leur porcion de l'aide d'un denier pour saloignon qui se vend audit grenier (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 237). ...Jaquot de Lyon, jadiz commis par feu mondit seigneur le duc à recevoir du grenetier dudit Semur l'aide de quarante solz tournois pour muy de sel de mer et de quatre solz tournois pour charge de sel de Salins que l'en vendoit oudit grenier, pour convertir c'est assavoir, la moitié en la fortifficacion du chastel dudit Semur, et l'autre moitié en la fortifficacion de la ville dudit lieu (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 490). Samblablement, de la part du Roy seront transportées et bailliées à monditseigneur de Bourgongne et à son hoir dessusdit après luy, tous les prouffis des aydes. C'est assavoir des greniers à sel, quatriesmes de vins vendus à détail, imposicions de toutes denrées, tailles, fouages, aydes et subvencions quelconques qui ont ou auront cours, et qui sont ou seront imposées ès élections de Mascon, Chalon, Eston et Langres (Doc. 1435. In : MONSTRELET, Chron. D.-A., t.5, c.1444-1453, 162-163). A la Chandele derrenierement passée, David d'Ardre, bourgois et eschevin d'icelle ville, print a ferme la ferme de l'aide qui se prent sur le pain boullenghié et vendu en la dicte ville. (Arch. Nord, 1446, B 17051, f° 45b, IGLF).

Rem. Cf. G. Dupont-Ferrier, Bibl. Éc. Chartes 89, 1928, 53-69 : Histoire et signification du mot "aides" dans les institutions financières de la France spécialement aux XIV° et XV° siècles.

10

AIDE1      | 2   
2.

"Impôt indirect sous forme de taxe perçue sur de nombreux produits de consommation et payée par l'acheteur" : Que toutes les Aydes dessusdittes, prouffiz et amendes quelconques, qui d'icelles Aydes ou pour cause ou achoison d'icelles ystront, ou avendront par quelque maniere que ce soit, seront tournées et converties entierement ou fait de la Guerre (Ordonn. rois Fr. S., t.3, 1355, 23). ...le menu peuple s'en plaint trop fort, car on demande tailles sur tailles et aydes sus aydes, et si a esté le royaulme plus taillié et plus grevé de telz choses non accoustumées puis le couronnement du roy, que il n'avoit esté chinquante ans en devant ; et ce ne scet-on que tout est devenus ne que tout devient. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 25). Ce sont lez causes par lezquelles l'en puet cognestre un tyran, et par especial lez deux causes devant dictes, c'est assavoir quant il met division entre sez subjés et quant il lez met a povreté, par charges reeles et personeles, talles, aides, gabelles et impossicions, se il lez lieve sanz juste cause et sanz rayson. (Songe verg. S., t.1, 1378, 221). ...il est expedient et de pure necessite [l. necessité] que les aides, et par espicial celles qui sont importables et pour lesquelles les pauvres gens s'en fuient du royaume, c'est assavoir gabelle oultrageuse, quatriesmes, tailles et tresiesmes, du tout soient abatuz. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 366). ...et disoit que, en despit d'eulx, il leur en feroit de pis, et que les gentilz hommes mesmes, maugré leurs deus [l. dens ?], feroit il paier comme asniers les aides des denrées que ilz vendroient (Doc. Poitou G., t.6, 1391, 50). De Jehan Mairet, grenetier d'Ostun, sur ce qu'il peut et pourra devoir à mondit seigneur à cause dudit grenier, la somme de trois cens frans, en deniers paiez aux marchans et habitans du chastel d'Ostun ausquelz ilz estoient deuz pour prest qu'ilz avoient fait de leur porcion de l'aide d'un denier pour saloignon qui se vend audit grenier (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 237). ...Jaquot de Lyon, jadiz commis par feu mondit seigneur le duc à recevoir du grenetier dudit Semur l'aide de quarante solz tournois pour muy de sel de mer et de quatre solz tournois pour charge de sel de Salins que l'en vendoit oudit grenier, pour convertir c'est assavoir, la moitié en la fortifficacion du chastel dudit Semur, et l'autre moitié en la fortifficacion de la ville dudit lieu (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 490). Samblablement, de la part du Roy seront transportées et bailliées à monditseigneur de Bourgongne et à son hoir dessusdit après luy, tous les prouffis des aydes. C'est assavoir des greniers à sel, quatriesmes de vins vendus à détail, imposicions de toutes denrées, tailles, fouages, aydes et subvencions quelconques qui ont ou auront cours, et qui sont ou seront imposées ès élections de Mascon, Chalon, Eston et Langres (Doc. 1435. In : MONSTRELET, Chron. D.-A., t.5, c.1444-1453, 162-163). A la Chandele derrenierement passée, David d'Ardre, bourgois et eschevin d'icelle ville, print a ferme la ferme de l'aide qui se prent sur le pain boullenghié et vendu en la dicte ville. (Arch. Nord, 1446, B 17051, f° 45b, IGLF).

Rem. Cf. G. Dupont-Ferrier, Bibl. Éc. Chartes 89, 1928, 53-69 : Histoire et signification du mot "aides" dans les institutions financières de la France spécialement aux XIV° et XV° siècles.

11

AIDE2      | 1   
A. -

"Personne qui, dans une activité, joue un rôle auxiliaire" : Varlès et aides de fourrère. (Ch. VI, D., t.1, 1398, 152). ...Arnoullet de La Bassee, aide de l'espicerie de monseigneur le duc (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 43). ...Guillemin du Bois, aide de la fruicterie de mondit seigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 408). ...Jehannin Be, aide de Sausserie (Comptes hôtel rois Fr. D.-A., 1421-1422, 274). ...et Andriet Wautier, aide de garde robe. (FAUQ., II, 1421-1430, 85). ...il fault (...) que des maistres viengne le patron et l'exemple sur quoy leurs aides et leurs apprentiz doivent ouvrer. (CHART., Q. inv., 1422, 62). Et pareillement y fut aussi noyé ung povre aide à maçon, qui avoit esté envoié de Paris à Estampes (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 74). Et, pour resister a leur artillerie, il avoit deliberé de semer parmy les champs son artillerie en petis buyssons, en bruyeres, en blez, en petis fossez et en lieu où on ne les pourroit bonnement veoir et estre si loing comme la portée de leurs bastons. Car dix, XII, XV mille hommes sont plus aisiez à congnoistre que ne sont deux ou trois, c'est assavoir ung canonnier et ses aides. (BUEIL, II, 1461-1466, 232). ...plusieurs compaignons d'icelle artillerie, comme canonniers, chargeurs, chartiers, aydes, bouteffeux (LA VIGNE, V.N., p.1495, 278).

12

AIGUILLETIER   
"Ouvrier qui fabrique des aiguilles et des lacets" (synon. aiguilleteur) : ...que nul doresnavant ne puisse ouvrer ou faire ouvrer dudit mestier d'aguillettes, qui ouvrera et saura ouvrer d'autre mestier, se paravant n'avoit esté apprentiz oudit mestier d'aguilletier (Mét. corp. Paris L., t.2, 1397, 557). A Colin Pasquier, aguilletier, pour III grosses XIInes d'aguillettes pour mon dit Seigneur, XLV sols tournois. (Arch. Nord, 1412, B 1894, f° 248, IGLF). ...Hanx de Heclein, et à Colin Pasquier, esguilletiers demourans à Paris (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 455). ...tanneurs, braudoyeurs, courayeurs ensemble feront une baniere ; sainturiers, boursiers, megissiers, une banière ; gantiers, esgueulletiers, tainturiers et pareurs de peaulx, une baniere (...) coustelliers, gueyniers, esmoleurs, une baniere ; serpiers, cloustiers, une baniere ; chandelliers, huilliers, une baniere ; lormiers, selliers, coffriers, malletiers, une baniere (Mét. corp. Paris L., t.1, 1467, 53). ...elle fut prinse et enmenée et détenue l'espace de dix sepmainnes, san savoir où elle estoit, jusques à ce que Cathin, fille de la dite Perronne, et femme Jehan Collesson, l'esguilletiez, devant l'église de Saincte Creux, s'en allit devant justice remonstrer le cas (AUBRION, Journal L., 1497, 397).

13

ALARME   
-

Crier alarme (à l'arme) : Quant le conte l'oït, ses armes demanda, Alarme fist crier, chascun armer s'en va. (Renaut Mont. B.N. V., c.1350-1400, 267). Alarme y oïssiés la nostre gent crier. Cascuns s'ala drécier et sa lance combrer (God. Bouillon R., t.2, c.1356, 473). Quant les gens de Gant apparceurent le malice des Galois, ilz laissierent le feu et crierent alarme et coururent sur les Galois et en occirent plus de quatre mil. (Chron. norm. 14e M., c.1369-1372, 13). Ceulx qui furent eschappez des vaisseaux vindrent courant a l'ost, criant alarme a haulte voix (ARRAS, c.1392-1393, 133). ...dont oissiés tronpetes et claronciaus retentir et bondir et criier alarme et toutes gens sallir sus et euls armer (FROISS., Chron. D., p.1400, 553). ...les Picars se vorent asanler Et crièrent alarme pour eux espoenter (Geste ducs Bourg. K., c.1410-1419, 463). ...des si tost que l'en cria à l'arme et que mondit seigneur fut tué, il s'en ala avecques les autres, et laissa lesdictes bouges qui estoient ou chastel dudit Montereau, et n'avoit ledit suppliant ne les autres de la compaignie de feu mondit seigneur autres regres que de sauver leurs vies (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 469). ....consideré aussi que quant en ladicte ville fu crié alarme, trayson, ledit suppliant ala, armé et habillé souffisaument, sur les murs d'icelle ville come pluseurs autres. (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1432, 236-237). Malebouche ne sa guisarme Në Envie qui la soustient Si n'oseroient crier alarme. (RÉGN., F.A., 1432-c.1465, 196). ...si tost que les guetz crierent alarme... (LE BOUVIER, Chron. Ch. VII, C.C.J., c.1451-1455, 179). Mais touteffois est il necessité qu'en une bataille a cheval (...) il y ait (...) et après l'arrière-garde aucun nombre de gens assez suffisans pour soustenir aucuns coureurs, s'ilz venoient par derrière pour faire crier alarme, et pour garder que bruyt ne viengne en vostre bataille. (BUEIL, I, 1461-1466, 159).

Rem. Cf. faire un cri à l'arme : Alors grant nombre des Angloys feront ung cry a l'arme, a l'assault, saint George, et entreront pres du bouloart dedan les fossez a lances traict et haches (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 160).

14

ALCHIMIE   
A. -

"Alchimie, pratique ayant essentiellement pour objet la transmutation des métaux vils en métaux précieux" : Il y est gramaire, logique, Geometrie, arismetique, Et puis musique et retorique Et la soutive astronomie. Adjouster y vueil Arquemie Qui est une ouevre moult soutive (MACH., F. am., c.1361, 217). De la vendue des biens ustensilz pour fere accquemie trouvez en l'ostel Jehan de Martigny à Dijon, ouquel avoit esté loigiez George de Bayne, du pais d'Aulemaigne, arquemien, lequel monseigneur avoit venu pour ledit fait et lequel George, apres peu de temps, s'en ala sanz le sceu d'aucuns, et, apres lequel departement, furent trouvez par maistre Guillaume Courtot et ledit receveur plusieurs menuz biens (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 282). ...et depuis tant pourchassa qu'elle eut en ses mains aucuns livres de astronomie esquelz elle estudia, et tant enquist et demanda aux maistres pour savoir les doutances qu'elle devint tres bonne astronomienne, avecq ce fut maistresse d'arquemie et de nigromancie. (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 518). ...car telles choses sont ainsi que venimeuses et lepreuses et cela sçait celuy qui euvre en alquimie (GORDON, Prat., c.1450-1500, II, 8). Fuiant vueilles estre tousdis De lieu infet d'epidimye ; Aultre que Dieu de Paradis Riens plus n'y scet ["en matière d'épidémie"] qu'en l'erquemie Ont ["Où"] n'a que saphisiquerie ["charlatanisme"] (GARIN, Compl., 1460, 91). Et, pour ce, nous devons garder de nous entremectre de chose que nous ne sçavons, affin que nous ne soyons deceups ainsy que sont messeigneurs de l'arquemye ou, que je ne faille, de l'art qui n'est mye. (MACHO, Esope R., c.1480, 149). Cestui aussi s'entremist de alkemie et de composer divers metaulx ou transformer de nature en autre. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 107 r°).

15

ALCHIMIEN   
"Alchimiste, celui qui pratique l'alchimie" : ...aussi comme les alquimiens sont communement deceus et infortunez, aussi sont ceulx qui se confient en devinacions... (ORESME, Divin. C., c.1366, 100). Or sont venus meschans devins, Sorceliers, arquimans, coquins, Qui cuident par art d'invoquer Sans Dieu les malades saner. (BOUVET, Appar. Meun A., 1398, 11). De la vendue des biens ustensilz pour fere acquemie trouvez en l'ostel Jehan de Martigny à Dijon, ouquel avoit esté loigiez George de Bayne, du pais d'Aulemaigne, arquemien, lequel monseigneur avoit venu pour ledit fait et lequel George, apres peu de temps, s'en ala sanz le sceu d'aucuns, et, apres lequel departement, furent trouvez par maistre Guillaume Courtot et ledit receveur plusieurs menuz biens (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 282). Arquimista (...) : arquemien (LE VER, Dict. M.E., c.1420-1440, 30). ...mais ceste maniere appartient aux alquimiens qui sçaivent faire ladicte huylle (GORDON, Prat., c.1450-1500, I, 22). ...fut à cestui [Thiberius Prevignus], selon aucuns, que ung alkymien s'adreça et lui presenta une couppe de verre infrangible et ductible au mertel, dont nouvellement avoit trouvée la science. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 71 v°).

Rem. FEW : «arquemien (1447, DC)».

16

ALLÉE   
-

[P. oppos. à retour] : Pour le louage du cheval que le dit Jaquet chevaucha a Boulongne en menant le dit argent, pour alee et pour retour (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1347, 126). ...son voyage et alee vers France et pour son retour audit Bruges (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 562). ...ledit Jehan Fraignot, lui VIe de personnes, tant clers que autres (...) mena le XIIe jour du mois de mars et continuelment oudit fait vacqua jusques au XIXe jour dudit mois tout inclus, où sont huit jours entiers, et six jours pour ses alee et retour, et que plus est, pour ce que à son partement de Mascon le payement desdictes gens d'armes ne soit par parfait mais avant la perfeccion d'icellui pour les autres afferes de mondit seigneur le commit de partir pour lui en retourner audit Dijon (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 344).

17

AMENAGE   
A. -

"Fait de transporter qqc./qqn en un autre lieu ; transport d'un point à un autre" : A Perrin Denis, maçon, soy faisant fort de Robin Lupereau, couvreur de tieule, pour avoir refait les deux covretuers des cheminées estans en la galerie sur le jardin, plusieurs troux rompuz aval l'ostel de Paris ; pour IIIIc de tieule vielle mise et employée par ledit Robin oudit hostel de Paris ; pour l'amenage de ladite tieule (RAPONDE, Comptes La Trémoille L.T., 1396-1406, 81-82). ...l'amenage de la dicte pierre depuis les cays de Rouen jusques à l'ostel (Comptes Archev. Rouen J., 1399-1400, 43). ...et aussi tous iceulx hommes et femmes demourans en iceulx lieux (...) a faner, rateler et mectre en mulle iceulx foings et aussy a les amener et conduire en la grange desdis religieux (...) lesdis foings croissans esdiz prez de Bois Chety et voiterer a ce fere, c'est assavoir au regard dudit amenaige tant eux comme leurs beufs, voitures et charroys par ung jour tout entier (Doc. 1411. In : Bibl. Éc. Chartes 117, 1959, 127). ...la despense de l'amenage du corps de feu monseigneur Jehan, duc de Bourgoigne, que Dieux absoille, de Mosterau jusques à Dijon (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 693). ...auquel Lajasde il qui parle bailla 27 escuz d'or pour paier les mariniers des fraiz de l'amenaige desdictes laynes et draps (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 510). Sy conclurent tout quoyement leur retour devers leur prince le duc dont ils désiroient mieux l'amenage en leur pays que à tenir le siége (CHASTELL., Chron. K., t.1, c.1456-1471, 289).

18

AMENDABLE   
-

[D'une pers.] : Non pourtant un chascun seigneur puet prendre ou faire prendre en sa terre faulses mesure, et son poix et ses mesures faire adjuster au marc du prince ; et s'il estoit trop grant et il en ait mesusé en delivrant, il est amendable en simple amende, comme de V solz, par le trespassement du duc. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 85). ...ou cas qu'il seroit trouvé ou temps avenir que d'icelle somme il eust ja eu autreffoiz dudit Fraignot lectre de recepte ou autre acquit, paiemens ou satiffacion à sa descharge, il la rendroit audit Fraignot, cassé et de nulle valeur, sans lui aidier aucunement de ces presentes, à peine d'estre amendable envers mondit seigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 216). ...il avoit ledit anffant, mais qu'il estoit si griefment malaide que les pieds ne povoient pourter le corps, et que quant les parans et amis sont venus apres ledit anffant, que par composicion faicte avec eulx il en a laissier aler, et que ce veu, il ne doit en riens estre amandable. (Ecorch. Ch. VII, T., 1445, 498). Et si ledit subgiect sans garder cette solempnité emporte aucune chose sans terrager, il est amandable d'amande de soixante solz tournois si le seigneur a telle jurisdicion, et sinon d'amande simple (Vieux cout. Poitou F., c.1451-1454, 158).

19

AMORTISSEMENT   
1.

"Extinction des droits et obligations liés à un bien passant à la propriété de gens de mainmorte, en compensation d'une certaine somme d'argent ou à titre gracieux" (synon. amortisation) : ...comme Henry dit Baillif, chapellain de Saint Franbout de Senliz, et pluseurs autres bonnes gens, aient donné ausdiz religieux vint livres de rente pour Dieu et en aumosne et pour prier pour euls et pour leurs amis, à acquerre par euls ensamble ou par parties, en quel lieu que il les pourront trouver à acheter dedens les mettes de la viconté et prevosté de Paris, en tele maniere que lesdiz religieus les amortissent par devers nous, et il soient pouvres mendianz ne n'aient de quoi vivre ne de quoy soustenir les povres que il herbergent, ne n'aroient de quoi paier finance à cause dudit amortissement ; par quoy il nous ont fait supplier que, en regart de pitié et en aumosne, de nostre grâce especial, leur veilliens amortir lesdittes vint livres de rente. (PHIL. VI VALOIS, Doc. paris. V., t.2, 1339, 9). Et les dis executeurs nous aient affectueusement prié et requis que en tant conme en nous estoit et conme y nous pooit touchier a cause de nostre dit fiez, le quel les frere et suer tenoient et tiennent de nous, nous la ditte admortisacion vocissions greer, loer et confermer ; sachent tuit que, en l'onneur de Dieu et de saintte Esglise, en la faveur dou service divin, bienfais et orisons qui perpetueillement seront celebrez en la ditte chappellerie, se Dieu plait, et pour cause de certain profit pecuniaire que nous en havons heu et recehu des dis executeurs, nous le dit admortissement et toutes les choses contenuez en lettres ci dessus transcriptes avons loé et approuvé, loons, greons et approuvons, ratiffions et confermons (Comté Porcien R., 1361, 165). Item, au Roy appartient amortir, en tout son royaume, a ce que lez choses puissent estre dittes amorties, car, supposé que lez pers, barons ou aultres subjez du Roy, amortissent en tant que il leur touche, toutevoies lez choses par eulx amorties ne puent ne ne devent avoir effect d'amortissement juques a tant que le Roy lez amortisse (Songe verg. S., t.2, 1378, 201). ...l'eglise ne puet tenir aucune chose, soit de fief ou de franc lieu, plus hault d'un an, sanz amortir de cellui à qui l'amortissement en appartient ou doit appartenir (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 96). De maistre Guillaume Le Bois, secretaire de monseigneur le duc de Bourgoingne, Guillaume Le Guespet, chastellain de Verdun, la somme de cinquante livres tournois qu'il devoient par composicion faicte avec messeigneurs des comptes de mondit seigneur à Dijon pour l'amortissement de dix sept soitures de pré revenans par an à unze frans six gros 12 deniers, que mondit seigneur leur a admorties pour dire et celebrer deux messes par sepmaine et ung anniversere chacun an au lieu de Saint Jehan de Verdun pour leur devocion (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 653). ...le tout jouxte et ainsi qu'il appert et est contenu es lettres et escriptures d'icelle acquisicion et amortissement sur ce faictes (Rouen temps Jeanne d'Arc L., 1442, 358). ...nul ne peut faire amortissement ou fié prouche d'autre, sans le consentement d'iceluy prouche seigneur de fié (Cartul. Laval B., t.3, 1452, 152). ...nous vous avons commis et depputez pour besongner avec autres au fait des admortissemens, legitimacions, anoblissemens, francsfiefz, nouveaulx acquestz (Lettres Ch. VIII, P., t.3, 1491, 185).

20

ANNIVERSAIRE   
C. -

En partic. "Cérémonie à l'occasion de l'anniversaire d'une mort ; messe dite à cette occasion" : Et comme lidiz Jehans, mes peres, ait donei a ladicte englise cent soldees de terre pour son anniversaire faire chescun an en ycele englise, je wuil, comande et ordene lesdiz cent soz chescun an perpetuelment estre donez et paiez a ladicte englise (Test. Besanç. R., t.1, 1333, 338). ...pour faire annuelment et perpetuelment l'anniversaire de feu Adeline sa mere (PHIL. VI VALOIS, Doc. paris. V., t.1, 1334, 198). ...ch'est asavoir que ju lais pour faire mon anniversaire et l'anniversaire de damoiselle Maroie ma femme jadis, en le eglize saint Johan Baptiste en Liege, en le capelle saint Lowi que fondat sires Louis Surles jadis mes peires, d'an en an perpetueiement, en temps que chascon de ces dois anniversaires venrat a faire, vintesiiez souls ligois bonne monoie de cens annueit et perpetueit (HEMRICOURT, Pièces div. B.P., 1338, 50). Voulons et ordenons que, se l'obit ou aniversaire de nostre treschier seigneur et pere, que Diex absoille, n'est souffisamment fondé, que du nostre soit fondé (Test. Ch. V, D., 1374, 186). ...à cause de aumosnez et eniversaires lessez par noz predeccesseurs en la somme de quarante solz (Chartes Bourbonn. M.F., 1383, 329). ...pour l'amortissement de dix sept soitures du pré revenant par an à unze frans six gros 12 deniers, que mondit seigneur leur a admorties pour dire et celebrer deux messes par sepmaine et ung anniversere chacun an au lieu de Saint Jehan de Verdun pour leur devocion (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 653).

21

ANOBLISSEMENT   
-

Lettre d'anoblissement : De Jehan de Noident, conseillier de mondit seigneur et receveur general de toutes ses finances, la somme de deux cens frans, à laquelle ledit Noident a composé avec messeigneurs des comptes à Dijon pour l'expedicion et verificacion des lettres d'anoblissement obtenues de mondit seigneur par ledit de Noident (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 79).

Rem. Doc. 1345 ds GDC VIII, 127c ; le FEW date le sens de 1328.

22

APPROBATION   
a)

"Acte par lequel une autorité donne son assentiment ; ratification (de qqc.)" : ...ordonnons que d'ores en avant nul ne soit receu comme advocat en aucunes de noz cours de la chancelerie de noz bailliages, de noz auditoires et de nostre parlement ou d'autres noz commis, s'ilz ne sont esleuz ou esprouvéz comme souffisans et expers advocas par noz diz chancelier et bailliz, et l'election ou aprobacion du chancelier souffira en l'une de ces cours pour toutes les autres (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 71). ...certaines lettres patentes royaulx faisans mencion de l'aprobacion et confirmacion de toutes les choses qui, de par la royne et mondit seigneur, ont esté faites et conduites ou nom du roy nostre sire depuis que icellui seigneur se mit sus en armes (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 161). ...lesquelles en tesmoing de ce nous avons seellées de nostre propre seel et a greigneur aprobacion et congnoissance y a esté mis le grant seel aux causes dudit bailliage. (Rouen temps Jeanne d'Arc L., 1427, 116).

23

ARBALÉTRIER   
-

Capitaine des arbalestriers : ...Jehan Ruisebert, capitaine et gouverneur des arbalestiers du pais d'Alemaigne (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 567).

24

ARBRIER   
B. -

"Fût de l'arbalète" : ...[4 arbalètes de corps à tour] ou il faut un arbrier (Clos galées Rouen M.-C., t.1, 1343, 162). ...audit Jaquot, ung franc, pour les cuveaulx en quoy l'on a mis lesdiz pouldre et trait et pour les avoir fait relier et mis à point, et pour avoir reffait tout à neuf ung arbrier, ung estrier, deux cordes et remectre les ferres [l. serres] de deux arbalestres d'if (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 861).

Rem. Doc. 1402, 1421, 1429, 1444, 1464 ds GD I, 378b-c.

25

ARMAGNAC   
B. -

"Du parti des Orléans, dirigé par le comte d'Armagnac" : A Jehan Le Voir, varlet servant en patisserie de madicte dame la duchesse de Bourgoingne, la somme de dix frans (...) comme pour lui aidier à paier sa rançon envers les traictes armignaz et guerir la bateure qu'ilz lui firent lors ou visaige (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 411). Et d'autre part, pour tant que le conte d'Armaignac estoit venu à grant compaignie au mandement des princes dessusdiz, et qu'on appeloit ses gens Armignas, furent tous ceulx tenans le parti du duc d'Orléans, de là en avant appellez en commun langaige Armignas. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.2, c.1425-1440, 102). ...Roger de la Fontaine et Jehan du Val, que l'en disoit oudit pays estre brigans armignaz. (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1427, 11).

26

ARMAUL   
"?" : A Huguet de Lore, huit escuz, pour don à lui fait par mondit seigneur pour lui aidier à faire un armaul aux armes dudit seigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 135).

27

ARME   
-

Armes de + nom de pers. / ses armes : ...icellui prisonnier a vendu et alienné une sainture d'or avec un gobelet d'argent signé, au fons d'icellui, aus armes ou devise de honorable homme et saige Montagu, secretaire du roy nostre sire (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 358). ...une escuelle d'argent aus armes dudit mons. de Bourbon (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 453). Et lors ot conseil le duc Anthoine de porter sur ses armes l'ombre d'un lyon de gueules, a cause de sa duchié, et aussi la duchesce l'en avoit par mainteffoiz requis et prié. (ARRAS, c.1392-1393, 171). Le roy y entre et regarde par my la chambre, et y voit grant foison de chevaliers pains, armez de leurs cottes d'armes toutes armoiees de leurs armes. (ARRAS, c.1392-1393, 304). Et entre ces chevaliers avoit IIJ. places vuides, ou il avoit IIJ. escuz armoiez des armes de IIJ. chevaliers, de qui le nom estoit escript dessoubz, et leur region, et de quel lignaige ilz estoient. (ARRAS, c.1392-1393, 304). ...en aucunes desquelles rongneures sont empraintes les armes de messire Pierre de Navarre (BAYE, I, 1400-1410, 97). A Huguet de Lore, huit escuz, pour don à lui fait par mondit seigneur pour lui aidier à faire un armaul aux armes dudit seigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 135). Ma dame, mes armes sont de gueulles, a une bande d'argent a quatre lambeaux d'or. (LA SALE, J.S., 1456, 90). ...ung beau cerf fait de confiture, qui avoit les armes d'icelle royne pendues au col. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 178). Et ceulx qui sont nobles de lignée et qui laschement laissent perdre leur honneur et font faulte à leur nom et à leurs armes et à leurs bons et vaillans predecesseurs, dont ilz sont descenduz, sont bien à pugnir et à hayr. (BUEIL, II, 1461-1466, 82). Afin qu'il apperre à tous que les choses dessus escrites procèdent de ma propre volonté et que je les veux de point en point faire et accomplir, je, Jehan dessus nommé, ay scellé ces présents chapitres du scel de mes armes, et signé de ma main, le premier jour du mois d'avril l'an mil quatre cent quarante-cinq. (Faits Lalaing K., c.1470, 81). Aussi comment des lors entre les vifz Furent ses armes divinement muees De troys crapaulx en troys grans fleurs de lis (LA VIGNE, V.N., p.1495, 166).

28

ARRIÈRE-FIEF   
"Arrière-fief, fief qui dépend d'un autre fief" : ...deux cenz livres de rente, les quelles le dit conte avoit vendues au dit cardinal, assises, selon la coustume du païs, en la chastelerie de Syvray, avec toute justice, haute, moienne et basse en fiez et arrerefiez, et à touz autres droiz, quiex qu'il feussent, excepté tant seulement ressort et souveraineté (Doc. Poitou G., t.2, 1335, 125). ...Et vous avez de moult biaux fiez ; Si avez vous d'arrérefiez, Qui donnent en particulier Que les tiengne homme seculier. (Mir. chan., c.1361, 143). ...et dist que il voloit aler en le Haute Gascongne veoir aucuns rebelles à lui qui estoient des arrierefiés de Gascongne et qui ne voloient obeïr au roy de France (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 172). Li contes de Fois, qui estoit en son pays, regarda que cilz pays de ses arrierefiés se perdoit (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 175). Il apertient a tel dame ou damoiselle que elle soit toute aprise es drois des fiefs, des arriers fiefs, des censives, de droictures, de champars, de prises de plusieurs mains, et de toutes telz choses qui sont en droit de seigneurie selon les coustumes de divers païs (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 153). ...Philippe de la Valée, demourant a Rethest, a cause de Marie Lanbam, sa femme, tient en arrierfief de moy, a cause d'icelle ma seignourie de Thouligny, dix mouyés de bois (Trés. Reth. L., t.3, 1437, 156). ...il envoia commissaires par tous ses pays pour prendre et mettre en sa main tous les fiefz et arriere-fiefz (WAVRIN, Chron. H., t.5, p.1471, 577).

Rem. Forme riere-fief : ...car se le ber le donnoit [son homme de foy] à un de ses vaasseurs, ce seroit en dommage de celuy à qui le baron le donroit, et au baron meismes qui y aroit son rerefié (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.1, 1385, 326). ...si aucune chouse fut par cause du rachat, ou nom de mon dit seigneur le duc, sur celle baronnie ne ès meises d'icelle en fié et rèreffé, assignacion de plaitz, si aucuns furent, contre l'estat et gouvernement de sa baronnie, ne doibt préjudicier au dit sires (Cartul. Laval B., t.2, 1395, 353). ...il leur mande faire crier et publier par cry publique que touz nobles et non nobles tenans de lui en fief ou rereffief ou autre quelconque qui ont acoustumé et pevent porter armes ou harnois pour deffendre, estans esdiz bailliages, se apprestent et appareillent pour mectre sus, montez et armez pour eulx traire par devers mondit seigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 832).

29

ARTILLEUR   
-

Maistre artilleur : ...Jaquot de Roche, maistre arthilleur de ladicte arthillerie (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 157).

30

ASSIGNAL   
2.

En partic. "Terre ou rente donnée par assignation à une femme pour sa dot" : ...se aucun mary reçoit aucune somme d'argent de deniers du mariage de sa femme et celle somme soit assise sur aucuns heritages ou meubles, le mari mort, la femme tendra son assignaul à sa vie sanz acquittance, se les deniers ne lui sont paiéz des hoirs esquelx ledit assignaul doit advenir avant qu'elle meure. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 271). A Jaquot Vurry, tresorier de Dole, la somme de neuf cens frans, pour ycelle tourner et convertir ou payement de 2.800 frans deuz à madame la duchesse d'Otheriche pour partie de l'assignal de son mariage au terme de Toussains mil IIIIc et vint (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 703).

31

ASSIGNAL   
-

P. méton. "Acte par lequel est stipulée l'assignation de douaire" : ...ausdiz Martin et Oudot, 18 gros, pour avoir fait copier par leurs clers, en leur parchemin, certaines lettres patentes de madame la duchesse de Bourgoingne contenant grant escripture, touchant et faisant mencion de l'assignal et douaire à elle ordonné par monseigneur le duc son filz sur certaines villes declairees esdictes lettres (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 819).

32

ASSOLER1      | 2   
"Jeter à terre d'épuisement, terrasser" (un animal) : ...audit Jehan de Chevigny, vint frans, tant pour son retour sur les marches de la Charité sur Loire dont il estoit nagaires venuz pour enquerir du comuire du daulphin et de ceux de sa compaignie pour le rapporter et fere sçavoir à madicte dame, comme en recompensacion d'un cheval qu'il avoit assoulé oudit voiage. REM. (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 363). [Il faut peut-être lire affoulé de affouler, cf. GD I, 145b : afoler. ]

33

ASSOUVIR   
-

"Finir de réaliser, terminer (un objet construit, fabriqué)" : ...une autre chappelle entière, qui n'est mye assouye encores, laquelle est de veluiau azuré, brodée à fleurs de liz d'or (Invent. mobilier Ch. V, L., 1379-1391, 143). ...plusieurs pièces d'argent blanc, pour le commencement d'une châsse qui ne fut oncques assouye (Invent. mobilier Ch. V, L., 1379-1391, 210). Et fu en pou de temps l'eglise et la prieuré assouie (ARRAS, c.1392-1393, 76). A Pierre de Bouguanville et Parent, pour avoir fait et assouvy la cheminée de la dicte salle et chambre a parer, le latter tout au long, clore et lambrousser d'aisselles la chambre, IIII livres XVIII sols (Arch. Nord, 1402, B 17058, f° 6 v°, IGLF). A maistre Guillaume Courtot, conseillier et maistre des comptes de mondit seigneur à Dijon, la somme de trois cens frans (...) pour lui aidier assouir une maison par lui commencee en la ville dudit Dijon (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 141-142). Et au regard des édifices qui se doibvent faire en ladicte ville de [Monstreau] ou au plus près d'ycelle, on y commencera à ouvrer dedens trois mois après que ladicte ville sera réduicte en l'obéyssance du Roy, et y continuera on diligamment et sans intercupacion, tellement que yceulx édifices seront tous parfais et assouvis dedens cinq ans ensuivans. (Doc. 1435. In : MONSTRELET, Chron. D.-A., t.5, c.1444-1453, 158). Il me fault aller besongner Pour eviter son hault langaige. Je vueil assouvir ceste caige ; Ce sera pour mettre une pie. (Obstin. femmes T., c.1480-1500, 36).

34

ASSURER   
a)

"Garantir la sécurité de qqc." : ...Jehan de L'Eschenel, dit Bologne, sommellier de corps et garde des joyaulx de la chappelle de mondit seigneur (...) mena les joyaulx et aornemens de ladicte chappelle et fit redourer quatre ymages d'argent que avoit mondit seigneur à Chalon et à assourer les aornemens d'icelle chappelle (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 110).

35

ASTRONOMIEN   
-

En appos. : Je ai eu lonc tamps un mestre astronomiien, qui dissoit et affermoit que en sa jonèce il aroit mout à faire et isteroit de grans perils et de grans aventures. (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 282). ...une ambaxade par eulz faite de l'ordonnance de madite dame devers le roy et la royne à Troies querir illec trois personnes astronomiens pour les amener audit Chastillon es prisons de madicte dame (...) afin d'en ordonner par madicte dame ainsi qu'elle trouveroit estre a fere par conseil (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 359).

36

ATTELLOIRE   
"Pièce servant à atteler les chevaux" : A Jehan Le Boucier, tourneur, demourant à Dijon, pour XLIII pommeaulx de bois mis et assis oudit chariot neuf et en deux autres charioz pour XII billons et quatre atheloires de bois pour atheler les chevaulx desdiz charioz, 55 solz tournois (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 504).

37

AUDIENCIER1      | 2   
A. -

"Officier d'une chancellerie (chargé, entre autres, de contrôler les lettres avant qu'elles ne soient scellées, de recevoir la correspondance, de lire les lettres au conseil...)" : L'audiencier du roy d'Angleterre, pour 2 sauz-conduiz pour serdeliaue [l. sert de l'eau] et Perrin le pelletier, paiez à la relacion de Me J. le Royer (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1359-1360, 247). Et avecques ce, commettons Jehan du Bois Aurein, sergent a verge et audiencier du roy nostre sire oudit Chastellet, pour le dit rapport faire enteriner par la maniere que dit est, et pour nous rapporter ce que fait en sera, par nostre sentence et par droit. En tesmoing de ce, nous avons fait mettre a ces lettres le seel de la prevosté de Paris. Ce fu fait l'an et le jour dessus diz. (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1393, 670). A l'audiencier, pour avoir une lettre seellée du grant seel pour un esleu à Craon : 3 fr. 3 s. 9 d. (RAPONDE, Comptes La Trémoille L.T., 1396-1406, 46). Item, il [Jean Canard, évêque d'Arras et chancelier de Philippe le Hardi] laissa à messire Nicaise Buridan, son audiencier, et à Jehan du Ploich, son promoteur, à chascun quarante escuz d'or de dix huit solz Parisis la piece. (Test. Parlem. Paris T., 1405, 404). ...maistre Jehan de Saulx, secretaire et audiencier de mondit seigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 44). ...maistre Eustache Lombart secretaire du Roy nostredit seigneur et audiencier de sa chancelerie de France (Rouen temps Jeanne d'Arc L., 1439, 340). ...[Dreux Budé] secretaire et audiancier du roy (Lettres Louis XI, V., t.2, 1441, 219). Je vous mercie de ce que vous, monseigneur l'audiencier, et maistre Nicolas, vous a pleu moy rescripre de l'estat de par delà (ESCOUCHY, Chron. B., t.3, Pièces justif., 1454, 447). ...et ilec furent une espace de temps et jusques à ce que le roy les envoya faire delivrer eulx et leurs biens, et depuis furent par lui entretenus en leur offices de tresorier et audiencier. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 19). Le duc se siet en sa chayere, richement parée de paile et de drap d'or, et le marchepié, qui est large et de trois pas de montée, est tout couvert de tapicerie richement ; et à ses piez a ung petit bancq auquel sont appoiez deux maistres des requestes et l'audiencier, qui lisent les requestes devant le duc, et aussi ung secretaire pour enregistrer les appoinctemens (LA MARCHE, Mém., IV, Pièces annexées, 1474,,, 5).

Rem. G. Tessier, Diplom. royale fr., 1962, 166 ; Fr. Ragueau, E. de Laurière, Gloss. du dr. fr., 1969 [1704], 49b ; J. Balon, Gd dict. de dr. du Moy. Age, 1973, 878a (sans attest.).

38

AUDITION   
1.

Audition d'un compte. "Acte par lequel la Chambre des Comptes entend le comptable présenter le compte, opère des vérifications avant de prononcer un arrêt définitif qui apure le compte" : Et ne tenez ne oez au burel suplications ne requestes ne conseil dont l'audicion des comptes puist estre delayee ou empeschiee. (PHIL. VI VALOIS, Lettres closes C., 1349, 139). En la présence de maistre Pierre Poquet, contrerolleur de ladicte argenterie, si comme il appert par son papier de contrerolle, baillié à Court en l'audicion de ce présent compte. (Comptes argent. rois Fr. D.-A., II, 1387, 113). Somme : 6966 frans, 12 s., 8 d. t. Somme toute des parties paiées depuis l'audition dudit compte cy devant escript, lesdites parties escriptes ès XLVIII, XLIX et Le foillez, 12772 frans, 2 s. 8 d. t. deuz audit Digne. Et il devoit par la fin dudit compte, escripte folio XLVII, 17989 frans 19 s. 3 d. poitevine, demie. - Reste que ledit Digne doit 5217 frans, 16 s. 7 d. poitevine, demie, tournois. (RAPONDE, Comptes La Trémoille L.T., 1396-1406, 136). A Nycolas Gruiel, sergent de mondit seigneur, trois frans sur son voiage d'estre alé à Troies, porter lettres closes de par messeigneurs les commis à l'audicion des comptes de monnoyes de mondit seigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 548). ...pour icellui jour de Saint Pierre passer proceder de jour en jour à l'audicion d'iceulx comptes en notre dite ville de Hesdin par notre dit bailly ou son lieutenant, noz receveur, procureur et Conseil d'illec (Hist. dr. munic. E., t.2, 1447, 626). ...nostre plaisir est que nostre amé et feal conseillier et clerc ordinaire de noz comptes maistre Jehan Bochetel voise en nostre pays de Languedoc pour l'audicion des comptes particuliers d'icellui pays (Lettres Louis XI, V., t.3, 1469, 320).

39

AUGMENTATION   
.

"Somme d'argent qu'un seigneur donne à ses gens lorsqu'ils se marient (pour accroître leurs biens)" : ...la somme de deux cens cinquante huit frans quinze solz tournois, en deniers paiez à Jehan Vignier, huissier d'armes et varlet de chambre de mondit seigneur, sur et en deducion de la somme de six cens frans que mondit seigneur lui a nagaires donné en augmentacion de son mariage (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 85). ...parmi ce toutesvoies que ledit messire Philibert ne seroit tenu de demander à mondit seigneur aucuns dons ou bienfaiz, perte de chevaulx ne autrement en quelque maniere que ce soit, fors seulement en augmentacion de mariaige et rachetement de prison de lui ou d'aucuns de ses enfans (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 327).

40

AUGMENTATION   
.

"Somme d'argent qu'un seigneur donne à ses gens lorsqu'ils se marient (pour accroître leurs biens)" : ...la somme de deux cens cinquante huit frans quinze solz tournois, en deniers paiez à Jehan Vignier, huissier d'armes et varlet de chambre de mondit seigneur, sur et en deducion de la somme de six cens frans que mondit seigneur lui a nagaires donné en augmentacion de son mariage (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 85). ...parmi ce toutesvoies que ledit messire Philibert ne seroit tenu de demander à mondit seigneur aucuns dons ou bienfaiz, perte de chevaulx ne autrement en quelque maniere que ce soit, fors seulement en augmentacion de mariaige et rachetement de prison de lui ou d'aucuns de ses enfans (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 327).

41

AUMAILLE1      | 2   
-

Beste aumaille : Item, doit pour chacune beste aumaille I d. t. en may, pour IIII bestez à laine I d. t., et pour chacun porc obole (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 17). ...et si ont tellez franchises que se leur bestes sont trouvées en taillez en lieux deffendus, ilz sont quictes en païant pour chacune beste aubmaille et chevaline par eschapée VIII d. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 156). ...lequel fit certainne rasure et fausseté en certainnes lettres patentes de madame la duchesse par elle ouctroiees à la contesse de Montbeliart pour lever et acheter ou pais de Bourgoingne C bestes aumailles et IIIIc moutons pour les mener à Montbeliart pour sa despense (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 941). Aussi norrissons la poulaille, Les gras chevreaulx et les oysons, Porcs, truyes et bestez aumaille, Et les brebis en noz maisons, Et sonmez en toutes saisons, Matin et soir, a labourer. (Pac. Job M., c.1448-1478, 188).

Rem. FEW : «bestes aumailles (1303-1584, ...), bestes aubmailles (1461), bestes omailles (1466, DC)».

42

AUMÔNIÈRE   
II. -

[P. ell. de maison] "Établissement religieux destiné à faire la charité (?)" : A frere Guillaume de Bryon, commandeur d'aumonnieres de l'ordre de saint Anthoine ou dyocese de Langres, la somme de quarante frans (...) lui ont esté baillié de et sur le voyaige de lui et de maistre Jehan Dollant, doyen de l'eglise de Chalon (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 116).

43

AUTEL1      | 2   
.

Table d'autel : ...la somme de quarante frans, pour le parpaiement d'une chappelle cothidienne garnie de deux tables d'autel, chasuble, estole, phanon, aube paree et à ornement de nappe paree tous semez d'estoilles de broderie d'or et ymaiges de brodeure d'or esdictes deux tables, orfrois et nappe paree sur satin bleu (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 479). La pourtraicture de trois tables d'autel, sur toille. En la première a une trinité (Comptes Lille L., t.2, 1420, 247). ...une vielle table d'autel, de velours cramoisy, brodée, là où Nostre Seigneur couronne Nostre Dame, saint Nicolas et saincte Katherine de chascun costé (Comptes Lille L., t.2, 1467, 196). ...à notre dit argentier, pour six caisses de boys, pour encaisséz une table d'autel, qu'avons fait venir de Lion, à ceste foire de Toussains, laquelle avons donné à sieur Sauvaire (Comptes roi René A., t.1, 1472, 479).

44

AVANCEMENT   
-

Avancement de mariage. "Réalisation (du mariage)" : Et faignoit lors ycelle Katherine que elle plourast, et ycellui chevalier lui promist donner, pour l'avancement de son mariage, XXX fr. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 43). A Robin Nepveu, escuier de cusine de mondit seigneur, la somme de deux cens frans pour don à lui fait par icellui seigneur, pour consideracion des bons et agreables services par lui faiz à icellui seigneur longuement et loyaulment en plusieurs ses guerres et armees et pour l'avancement de son mariaige (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 144). ...la somme de mil frans que nous lui donnasmes pieça pour avancement de son mariage (Doc. 1397. In : L. Caillet, Le Moy. Âge 16, 1912, 42).

45

AVANCER   
b)

Avancer qqc. "Faire progresser, promouvoir qqc. (de concr. ou d'abstr.)" : Et [le Christ] veult que son nom soit sceüs, Desirés, amés et creüs, Et que son nom soit essauchiés, Et que tous biens soient avanchiez, Pour nous faire pourfit et gloire, A maintenir de lui memoire. (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 77). ...m'intencion n'est mie d'amenrir le fié, maiz de l'avancier et de l'agrandir selonc droit et raison. (Trés. Reth. S.L., t.2, 1348, 104). Mais qui vuet bonne ouevre avancier, Trop tost ne puet encommancier, Pour ce que temps adès s'en court. (MACH., D. Aler., a.1349, 240). Elle [Bonneürtez] appert en mains esbanois, Tant en joustes comme en tournois, Pour chevalerie essaucier Et les fais des bons avancier A la congnoissance des dames. (MACH., J. R. Nav., 1349, 272). Or vous pri je que vous pensez De ceste besoingne avancier : Ce n'est mie chose a laissier (Mir. st Lor., 1380, 127). Mais je ne voy pas bien conment Mon estat en bonne maniére Tant conme vive l'emperiére Puisse avancier. (Mir. st Lor., 1380, 138). ...ledit mons. le prevost pria et requist messeigneurs dudit parlement dessus nommez que demain ilz voulsissent venir sur lesdiz quarreaux pour faire et avancer ledit procès, attendu la longue prison par elle soufferte. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 300). Et dit que pour ce qu'il estoit advis à elle qui parle que, par laditte ointture, sondit ami ne avançoit point sa voulenté, ne n'espousoit elle qui parle, icelle deposant ot voulenté et entencion d'aler par devers icelle Macete (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 309). Aux freres meneurs du couvent de Dole, la somme de deux cens frans (...) pour leur aidier à faire et construire leur eglise qui fut commencee environ a XXX ans et n'a peu estre que tres peu avancee pour cause de la grant povreté qui est en eulx (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 794). Et s'il avance sa seignourie par fourme qu'il puisse avoir ung banerez ou VI chevaliers bachelliers, chascun de VIc frans de rente, soubz lui, alors il puelt, par le congié du prince, soy dire baron (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 233). Quant mon fait cuide avancer, Je suis a recommancer, Et ne sçay commant m'esloingne. (CH. D'ORLÉANS, Rond. C., 1443-1460, 415).

46

AVANT   
B. -

[Dans le temps, marquant une antériorité] : ...quinze jours avant la Toussaint (PHIL. VI VALOIS, Lettres closes C., 1337, 67). ...et demurront en autieles libertées et franchises, come ils estoient avant le bail (Hist. dr. munic. E., t.2, 1360, 286). ...avant le mariage d'eulx deux (Doc. Poitou G., t.3, 1369, 382). ...le samedi avant la Nativité saint Jehan Baptiste, environ vespres (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 34). ...en l'armee faite par mondit seigneur avant le mois d'avril MCCCCXVIII (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 604). ...une heure avant le jour, ilz furent trestous prestz (Cleriadus Z., c.1440-1444, 352).

47

AXIL   
"Axe d'une roue" (synon. arbre, essieu) : Tousjours vous muiez voz contenances par dehors et voz oeuvres en demourant ferme et estable et tout ung quant envers Dieu et son amour comme la roe tourne environ son axis ou l'esseul. (GERS., P. Paul, a.1394, 508). A Jehan de Flandres, mareschal (...) pour avoir rembatues deux des charrioz de mondit seigneur, livré cent quarante neuf livres de cloux de bende pour iceulx charrioz, ralongies les bendes, grans barres, aixis, crampons, hurtoirs, croches de fer et aultres menues choses, par marchié fait avec lui, 26 frans 5 solz parisis (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 435). A Guillemot de Murgiers, rouhier, demourant à Dijon, pour l'achat de IIII assiz et IIII frestieres prins et achetez de lui et bailliez audit Germain pour garnison pour la neccessité desdiz charioz 6 gros (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 842). ...la somme de vingt troys florins quatre gros, pour XXII bandes garnies de cloux, et la ferreure de la limonnière et de la fourchette de la longe des fers, des aixis, des chevilles, des lyens, huit frèles pour boutz du chariot du roy (Comptes roi René A., t.2, 1478, 206).

48

AZUR   
B. -

"Matière colorante de couleur bleue" : ...unze onces de fin azur (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 864).

49

BACHELIER   
-

Bachelier en decret/en lois : ...maistre Ernoul de Gibecque, presbtre, maistre en ars et bacheler en decret (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 365). ...maistre Girart Vion, clerc, bacheler en loys, procureur de mondit seigneur ou bailliage de Dijon (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 734). ...maistre Arnoul Doriot, bacheler en decret (FAUQ., III, 1431-1435, 162).

50

BAILLABLE   
[D'une chose] "Qui est susceptible d'être donné" : ...avec lesdites lettres de madite dame pour lesquelles elle veult que la quictance dudit Estienne Rigoigne, pour et en nom dudit Jehan de Preney, soit baillable avec quictance des dessus nommez par laquelle ils promectroient acquicter mondit seigneur envers lesdiz compaignons (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 423).

51

BANNÉE   
MES. "Quantité de marchandise contenue dans un panier et prise comme unité de mesure" : A Martin Plumes, de Faletans, charbonnier, pour 2 bannees de charbon (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 170).

52

BANNERET   
-

Chevalier banneret : ...et avoit en sa compaignie ung chevalier banneret (LE BEL, Chron. V.D., t.1, 1352-1356, 87). Si envoiièrent un evesque, deus chevaliers banerès et deus bons clers à monsigneur Jehan de Haynau (FROISS., Chron. L., I, c.1375-1400, 74). A messire Gerart, seigneur de La Guiche, chevalier banneret, bailli dudit Mascon, la somme de deux mille cens quatre vins six frans trois gros, en prest et paiement à lui fait sur les gaiges de lui et des gens d'armes et de trait de sa compaignie et soubz son estandart, ou nombre de deux cens quatre vins unze paies demie, receuz et passez à monstre audit lieu de Mascon le VIe jour de septembre l'an mil IIIIc et dix huit par messire Hugues de Lenthenne, gruyer du conté de Bourgoingne, à ce commis de madame la duchesse de Bourgoingne, pour estre demourer en garnison en la ville de Mascon pour la seurté et deffense d'icelle (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 567). ...pour chevalier banneret, quatre solz esterlins par jour ; pour chevalier bachelier, deux solz esterlins ; pour homme d'armes à cheval, douze deniers esterlins par jour, avec regards acoustumez (GRUEL, Chron. Richemont L., Pièces justif., 1440, 267).

53

BARBIER1      | 2   
"Celui dont le métier est de faire la barbe et d'exécuter les opérations de petite chirurgie" : Elle manda priveement Ung sage et moult courtois barbier, Se ly fist rere et roongnier, Saignier, bagnier et estuver. (Dit prunier B., c.1330-1350, 88). Et Midos li sos desprisoit La harpe, et le fretel prisoit, Mais Phebus en prist grant vengence, Car il fist tant par sa puissance Que Midos d'asne oreilles ot ; Mais ses barbiers, qui bien le sot, Maisement son maistre cela, Car il le dist et revela Que Mydos d'aumusses vermeilles Couvroit ses velues oreilles. (MACH., F. am., c.1361, 203). A Henry des Gres, pignier, demourant à Paris, pour deniers à li paiez, qui deubz lui estoient, pour un estuy de cuir boully, poinsonné et armoié des armes de mons. le duc de Thouraine, pendent à un gros las de soie, garny de trois pignes, une broche et un miroir, pour pignier le chief dudit seigneur, et baillé à Sallomon, son barbier (Comptes argent. rois Fr. D.-A., II, 1387, 213). ...il requist audit barbier qu'il lui feist sa tonsure (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 137). ...toutes les maisons (...) lesquelles habitoient moult de mainnagiers de pluseurs estas, marchandies et mestiers, comme tainturiers, escripvains, barbiers, couturiers, esperonniers (BAYE, I, 1400-1410, 216). Pour ce est il dit de Denis le Tirant que il craingnoit tant les rasouers du barbier que il brusloit sa barbe lui mesmes. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 144). ...Philippot Le Clerc, varlet de chambre et barbier de feu monseigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 623). Item, je laisse a mon barbier Les rongneures de mes cheveux (VILLON, Lais R.H., c.1456-1457, 26). Monseigneur l'official (...) fist venir le barbier (...). Et devant tous les assistens luy fist faire sa barbe et cheveulx (C.N.N., c.1456-1467, 533). Et baillerent au Mareschal medecins, myres et barbiers pour faire garir ses playes. (BUEIL, I, 1461-1466, 111). ...duquel pertuys les barbiers ostèrent des os, et après que les os furent ostez, Jehan Mestreau, barbier à Lodun, puriffia la ploye et guerit ledit Bernard (Doc. Poitou G., t.11, 1465-1474, 111). ...comme il advint de Denis le tyrant qui, par la crainte qu'il congneu que son peuple avoit de luy, il vint en tele diffidence de ses subgetz et de ses propres serviteurs qu'il ne se fioit en son propre barbier de faire sa barbe ou ses cheveulz mais, par la pauour qu'il avoit du rasoir, il bruloit a ung charbon ardant le poil de sa teste et de sa barbe si prez de la char que il le pouoit endurer (FILLASTRE, Traité Conseil H., c.1472-1473, 222). A, barbier, vous m'avez coppé ! (LA VIGNE, S.M., 1496, 459).

54

BARBILLONNER   
Part. passé en empl. adj. "Garni d'une pointe disposée en barbe d'épi" : ...IImIIIIc floiches ferrees de fers berbilonnez mises en un grant poinçon (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 821).

55

BARILLET   
A. -

"Petit baril (utilisé pour le transport et la conservation de liquides et de matières sèches)" : ...pour l'achat d'un barrillet de gluz pour chacier à la pipee, 30 sous (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 176). A Luuc de Mesaen, espicier, pour un barillet d'oille d'olive de Laue contenant treize los, pour ce 4 livres 17 solz (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 684).

56

BARRAQUIN   
"Bassin, récipient" : ...pour deux paelles blanches pesans 17 livres demie pour ladite cuisine, la livre au pris de six solz 8 deniers tournois, et pour la ferreure d'icelles 33 solz 4 deniers tournois, font pour tout ladicte somme de 7 frans demi ; audit Nicolas de Cirey, 37 frans, pour six barrequins, que grans que petiz, une grant poelle blainche, six autres petites, tout pour ladicte cuisine (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 484).

57

BATTURE   
1.

"Action de battre qqn, fait d'être battu, action de donner des coups à qqn, fait d'en recevoir ; blessure qui en résulte" : ...car, quant la passion, si comme seroit la bateüre, est mesuree et prisee ou contrepesee, donques ce que un a souffert est appelé damage et ce que l'autre a fait est appellé proffit quant a lui. (ORESME, E.A., c.1370, 289). Item nulz ne doit amende sans clameur, se il n'est pris par justice en present forfait de sang ou de grief bature sanz enmoilure [sic] soixante solz d'amende et au blacié ses domaiges et interests selon le cas. (Titres Bourbon L., t.2, 1385, 18). ...laquelle il batirent enmy la rue et geterent à terre, et la navrerent en la main et un peu ou visage, mais elle n'en es diffigurée, ne mutilée en riens, et est garie ladicte bature (Trés. Reth. S.L., t.2, 1388, 351). ...et sur les circonstances et despendances de ce, l'an mil CCCIIIJxx et neuf, le mardi XXIJe jour de mars et ès jours ensuïant, de laquelle bature mort se est enssuie le jeudi ensuïant. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 257). ...sondit feu mary (...) bati et feri de coups orbes moult durement ladite deposant. Pour lesqueles bateures afin de soy faire guerir et garder mieulx que elle n'eust esté en sa maison, pour ce qu'il estoient très-povres gens, elle qui parle se fist mener et porter à l'Ostel-Dieu de Paris (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 270). ...et dudit baston de rondin lui donna cinq ou six coups, et sondit compaignon Guillot samblablement le fery plusieurs coups, le abatirent à terre, et illec le laisserent. Ne scet qui de ladite place l'emporta, maiz environ VIIJ jours après ce que dit est advenu, il qui parle oy dire que desdites bateures sondit serourge ala de vie à trespassement. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 18). Qui est la mere, je vous demande, qui vouldroit soustenir les perilz et les travaux pour nourrir ses enfans, lesquelz soustint saint Pol pour les hommes sauver, pour les tirer a l'amour de Dieu, par mer, par terre, par froit, par chaut, en fain, en soif, en prison, en chaines, en bateures, en reprouches jusques a la mort soustenir ? (GERS., P. Paul, a.1394, 510). Ne soyons pas si folz que nous refusons la verge, et eslisons la mort. Ung enfant meismement, qui refuit tant bature, ne feroit pas telle election, aincoys bailleroit il la verge, et prieroit que on le batist, que il ne receust la sentence de la mort, laquelle il escheveroit par ceste bature. (GERS., Déf., 1400, 242). ...et pour ce que Montagu, vidame de Laon, et grant maistre de l'Ostel du Roy (...) se disoient avoir la cognoiscence du delict et crime dessus dit (...) si faisoit le prevost de Paris, attendu que la bateure avoit esté faicte hors de l'ostel du Roy (BAYE, I, 1400-1410, 54). ...les doivent plus corrigier par bons exemples et paroles introduisans à bonnes meurs que par verberacions ou bateures maistriseuses (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., I, 1404, 28). A Jehan Le Voir, varlet servant en patisserie de madicte dame la duchesse de Bourgoingne, la somme de dix frans (...) comme pour lui aidier à paier sa rançon envers les traictes armignaz et guerir la bateure qu'ilz lui firent lors ou visaige (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 411). ...pour cause de la dicte bateure et coup a lui donné par le dit suppliant... (Chron. Mt-St-Mich. L., t.1, Pièces div., 1426, 241). Cuer, trés faintis et trés volage, A tous mal pensez et toute ordure ; A l'escole tu fais la rage, Si te donray ceste bature. (Coeur sens M., a.1433, 80). ...o creatures Regardez ung peu les batures Que le filz de Dieu a porté. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 195). "...la dame estoit toutte couverte de sanc des batures qu'ilz luy avoyent faittes" (Gérard de Nevers L., c.1451-1464, 97). ...il a fait comme les jeunes enfans, qui voulent emploier leur bature quand ilz ont deservy le punir. (C.N.N., c.1456-1467, 204). Quiconques est batu de bastons de bois d'ausne vert ou secs, et aprés jettera les bastons en ung puis, se ilz demeurent en l'eaue, cellui sentira en douleur sa bature tant comme il vivra. (Ev. Quen., II, c.1466-1474, 124). Il nous livre griefves bateures Et plusieurs grans maulx et injures (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 508).

58

BAUCENC   
[De la robe du cheval, du cheval] "Tacheté blanc et noir, pie" : Quant il avoit l'espee et l'escut par devant, Et les kauces kauciés de l'acier ausierquant, Quant il estoit montés ou boin destrier baucant, (...) En li avoit vassal noble, gentil et grant. (Chev. cygne P., c.1356, 73). ...orains vi un cheval baucent (Mir. roy Thierry, c.1374, 295). A messire Andry de Roiches, la somme de deux cens vint cinq frans, pour la vendue de deux cheval, c'est assavoir l'ung de poil fauve à longue queue et l'autre de poil noir baussant aussi à longue queue, que mondit seigneur fit acheter de lui par Jehan Dormoy, son escuier d'escuierie, et les donner, c'est assavoir, ledit faurel à messire Robert de Pinay et icellui morel à maistre Jehan Frestre (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 608).

59

BAUDEQUIN2      | 1   
"Récipient de métal" (Éd.) : ...cinq petiz baudequins de metail enfustez de bois portans chacun une livre de poudre et trois milliers et quatre cens pilloz de trait, lesquelz bombardes, baudequins et pilloz, ledit marchant a delivré en ladicte Chambre à mesdis seigneurs des comptes, qui les ont retenu pour la garnison de mondit seigneur et pour les mectre en son artillerie (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 476).

60

BÉNÉFICE   
b)

"Le lieu de ce patrimoine, de cette charge" : L'ARCEDIACRE. (...) Je vous di qu'il m'en fault aler A Milan a mon benefice (Mir. prev., 1352, 235). Si se departi [l'archevêque d'York, tombé en disgrâce] de la cité de Londres et s'en ala au Nort demourer sus son benefice qui puet bien valoir par an XLm.. frans. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 44). A reverend pere en Dieu, frere Guillaume d'Ostun, abbé de Mortemer, lequel puis trois ou quatre ans a qu'il ne s'est osé tenir en son bénéfice, tant pour les ennemis de feu mondit seigneur comme pour la conqueste que le roy d'Angleterre a fait en Normandie ouquel pais sondit benefice est assis, à six lieues pres de Rouen (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 525). ......pour la venue de nostre amé et feal conseiller l'arcevesque de Rouen a son benefice archiepiscopal et en sadicte ville de Dieppe (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1432, 197). ...fut le galant (...) contraint de venir demourer sur son benefice (C.N.N., c.1456-1467, 288). [Deux chevaliers] Avoient charge encore de impetrer devers nostre Saint Pere que l'evesque d'Utrech, filz naturel du duc, peut obtenir aveuc son office l'eveschié de Tournay, par resignation de l'evesque de Tournay, maistre Jehan Cievrot, encore vivant, lequel tout impotent et percus ne bougoit de sa chambre ; car desiroit fort le duc a pourveoir en ce benefice de Tournay durant la vie du possessant (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 215).

61

BÉNÉFICIER2      | 1   
B. -

En partic. "Doter (qqn) d'un bénéfice ecclésiastique" : ...Esmon Alderforde, presentour d'icestes, et un autre home, qui sont personnes benefisiéz, sont en purpos de permuter canoniquement certeinz leur benefices, mediantz les congié et assent de lour patrones et ceulx qui ont l'entreesse (Lettres agn. L., c.1404, 105). En oultre, fu touchié par aucuns, et dit haultement, en la presence du Chancelier et de touz les assistens, que touz ceulz qui, par affection ou prouffit particulier, pourchassent tel dommage contre la chose publique, contre l'Eglise de ce royaume, à la confusion, desolacion et total destruction des eglises, contre droit commun et contre bonnes meurs, sont indignes de demourer et d'estre beneficiez en ce royaume (FAUQ., I, 1417-1420, 267). ...l'expedicion du roole que mondit seigneur avoit fait faire pour beneficier aucuns de ses serviteurs qui estoient et tendoient estre d'Eglise (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418-1420, 113). Begny soit Dieu qui vous a mise La volunté de le servir. Par ma foy, j'aroye desir Que [vous] fussés bennificés. (Myst. st Bern. Menth. L., c.1450, 77). ...et au regard des gens d'esglise, qui sont bien beneficiez, soubz umbre d'estre conseilliers du roy ilz ne deussent prendre aucuns gaiges (JUV. URS., Verba, 1452, 333).

62

BERCERESSE   
"Femme qui est chargée de bercer un enfant" : ...Jehanne de Broingnon, norrice, et Jehanne de Bissey, berceresse de Charles monsr. (Invent. mobiliers ducs de Bourg. P., t.1, 1373, 342). Pour douze aulnes de drap tanné, donné aux quatre femmes de Monseigneur Messire Charles de France, c'est assavoir Jehanne du Mesnil, la barseresse, la femme de chambre et la nourrice, 22 livres 4sous parisis. (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.3, Fragm. hist., 1403, 256). A Osanne, barceresse, et Margot de Sommèvre, jadis femme de chambre de M. de Pontieu, pour don ou pension à elles faiz par le roy nostre dit seigneur (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.3, Fragm. hist., 1404, 263). ...Marguerite femme Berthault berceresse de madamoiselle Jehenne (Comptes Lille L., t.1, 1405-1406, 21). ...Marie, norrice, Jehanne, femme de chambre de mademoiselle Anne de Bourgoingne, Bertande, berceresse, Jehanne, norrice, Anne, femme de chambre, Marguerite, lavandiere de mademoiselle Agnes de Bourgoingne (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 393).

63

BESANT   
1.

"Rondelle de métal (faite de monnaie ou d'imitation de monnaie) fixée sur un tissu comme motif de décoration ou pour servir d'attache" : Pour 2 onces et demie d'or pour faire une boucle à l'entredeux du braier, et pour les besans de l'entredeux (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1359-1360, 232). La grant chappelle, qui est de camocas d'oultre-mer brodée à ymages de plusieurs ystoires (...) ; et y a aussi unes cendalles, c'est assavoir les chaulses de camocaz, brodées sans perles, et les solliers brodez et orfroisiez à perles ; et avec ce la couverture de l'autel qui est de camocas sur champ vermeil à petiz besans jaulnes (Invent. mobilier Ch. V, L., 1379-1391, 137-138). ...une autre chappelle de veluiau vermeil, brodée à mochettes de plumes de paon et à petiz bezans d'argent (Invent. mobilier Ch. V, L., 1379-1391, 141). ...une chappelle cothidiane d'un drap de soye à or, à ouvrage de soye, semée de pommettes et de petiz bezans (Invent. mobilier Ch. V, L., 1379-1391, 145). ...une houppellande pour le Roy nostre sire, faicte de un drap de soye à petit besans blans sur champ noir (Comptes argent. rois Fr. D.-A., II, 1387, 282). A Gauvain des Bois, orfèvre, le VIIe jour de juillet ensuivant, pour le parpaiement de 98 l. 8 s. 9 d. t. qui lui estoient deubz pour besongnes qu'il avoit fait de son mestier au partir de Monseigneur à aler en Hongrie, tant d'orfaverie pour saintures à armer, esgueilletes d'or et d'argent, besans d'or rons pour jaques, laz et tissuz (RAPONDE, Comptes La Trémoille L.T., 1396-1406, 43). ...X autres selles neufves à haguenees (...) garnies de brides, mors, estriers, estriviers, poitraulx et cullieres, toutes bordees de lecton, les afficheures de lecton, effonseures de faulx esmail, sommees de marguerites, les mordans, petis botons, estriers, besans, aigneaulx, poitraulx, cullieres, laisses, boucles, touz de leton de Brusselles senz doreure (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 826).

Rem. Cf. C. Enlart, Manuel d'archéol. fr. dep. les temps mérov. jusqu'à la Ren., t.3, 1916, 259.

64

BÊTE   
-

Beste aumaille. "Bovin" : Item, se leurs bestez aumaillez ou cavelierez eschappent en taillez ou deffens, ilz en sont tenus païer pour chacune beste douze deniers. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 102). ...et sont quittes pour chascune beste aumaille et cavelline eschappée es taillez et deffens pour IIII deniers (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 141). ...en païant pour pour chacune beste aubmaille et chevaline (...) VIII d. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 156). ...lequel fit certainne rasure et fausseté en certainnes lettres patentes de madame la duchesse par elle ouctroiees à la contesse de Montbeliart pour lever et acheter ou pais de Bourgoingne C bestes aumailles et IIIIc moutons pour les mener à Montbeliart pour sa despense (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 941). ...et pour estre parpaié du demourant, leur eust donné terme jusques a la XVne ensuiant ; dedans laquelle seconde XVne ledit le Brun eust envoié un sien page devers lesdiz Bertin et ses compaignons, afin que ilz alassent parler a lui et lui portassent la reste et parpaiement de sesdictes bestes aumailles (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1423, 7).

65

BICHOT1      | 2   
MES. "Mesure de capacité pour les grains" : ...le boisseau froment, mesure de Beaune, II solz digenoiz, et le bichot avaine, V solz digenoiz, et le bichot seigle, VIII solz digenoiz, tout mesure de Beaune. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 286). ...avec ce, mande que par Jacot Vurry, tresorier de Dole, soit bailliez des grains de ses chastellenies et terres de Frasans, Orchamps ou Lavans, audit Symonnet ou à Perrin Valomchot, 10 bichoz froment pour convertir en la despence desdiz ovriers (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 169). Varlet de forge doit on amer. Je vouldroie qu'il m'eust costé Ung bichot d'orge. (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 205). Dictes, compere, mon amy, J'en ay encore en ma maison Cinq cens bichotz. (LA VIGNE, S.M., 1496, 271).

66

BIEN   
1.

"Ce qui appartient à qqn, possession, propriété, richesse" : L'ARCEDIACRE. (...) Nous sommes cy (...) Touz a l'eglise appartenans, Ou aucuns biens de lui tenans, Si que nous devons regarder A l'eglise touzjours garder. (Mir. ev. arced., c.1341, 122). Mon seigneur, voulez vous avoir Ceste pucelle ci a femme Et a espouse, et faire dame De touz voz biens ? (Mir. femme roy Port., c.1342, 180). Se Dieu me doint bonne aventure, Ja par moy n'apeticeront Les biens qui dessoubz ces clefs sont Qui vaille maille. (Mir. st J. Cris., c.1344, 261). Et le pusillanime est digne de avoir biens et il se prive soy meïsme des biens dont il est digne. (ORESME, E.A., c.1370, 256). ...a un port de mer m'a mené Ou est une nef belle et grant, Qui d'aler en Gréce est engrant, Chargiée de biens et de vivres (Mir. fille roy, c.1379, 56). ...il print et embla, en un hostel de ladite ville, IX tasses d'argent et XXX ou XL fr., pelles, joyaulx et autres biens qui estoient en un coffre qu'il print et emporta (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 28). ...veant et saichant icellui seigneur estre moult hault seigneur, et poissant d'avoir et de biens (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 126). Et a l'estat, maintieng et gouvernement que vous avez veu en elle, vous povez assez appercevoir qu'elle n'a pas esté nourrie en mendicité ne en rudesse, mais en superfluité de bien, d'onnour et de largesse de tous biens. (ARRAS, c.1392-1393, 44). Ayez cuer de fierté de lyon envers voz ennemis, et entre eulx devez monstrer puissance et seignourie. Et, se Dieu vous donne du bien, departez en a voz compaignons selon ce que chascun en sera dignes. (ARRAS, c.1392-1393, 87). Haa, Melusigne, dist Remond, dame de qui tout le monde disoit bien, or vous ay je perdue sans fin. Or ay je perdu joye a tousjours mais. Or ay je perdu beauté, bonté, doulcour, amistié, sens, courtoisie, charité, humilité, toute ma joye, tout mon confort, toute m'esperance, tout mon eur, mon bien, mon pris, ma vaillance, car tant pou d'onneur que Dieu m'avoit prestee me venoit de vous, ma doulce amour. (ARRAS, c.1392-1393, 243). Lors monta le prieur a moult les eschielles, et vint a l'eglise, et trouva Gieffroy ou cuer de l'eglise, qui avoit ouy messe. Il lui fist la reverence moult courtoisement, et lui dist que l'eglise, et tous les freres, et tous leurs biens estoient a son plaisir. (ARRAS, c.1392-1393, 277). A la fonteine longuement Repaira si diligemment Que l'avoir (...) Y gaigna et des biens assez (CHR. PIZ., M.F., I, 1400-1403, 15). A Jehan Malechart, Gauthier Journot (...) ouvriers de bras, et à plusieurs autres, la somme de huit frans sept gros demi (...) pour plusieurs journees qu'il ont faites, employez et vacquees en avoir apporter des l'ostel Huguenin d'Aufrezin de Mascon jusques sur le port de la riviere de Soone pres dudit Mascon plusieurs biens meubles, tant vins que autres choses (...) comme pour avoir apporter iceulx biens de ladicte riviere de Soone, c'est assavoir, du port où iceulx biens furent arrivez pres dudit Chalon jusques devant la loige de chastellet dudit lieu de Chalon où ils furent venduz (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 173). Il vous deffy par vostre nom, Richart, le seignieur de Menton, De feu, de saing et d'aultre bien, Le sire de cyans et le syens. (Myst. st Bern. Menth. L., c.1450, 97). ...qui s'en alerent par composition, eulx et leurs biens saufz. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 50). Mais à l'occasion de ce qu'il n'est pas natif de nostredit royaume, il dobte que après son decès on voulsist mettre empeschement en sesdiz biens et les prendre comme biens aubeins et l'en frustrer, et semblablement sa femme et autres ses heritiers (Doc. Poitou G., t.12, 1475, 9). Je vous promet sux vous sayntes mayns De vous contanter tresbien Et vous done pour fiance Ma persone et toux mes biens (OUDIN, St Genis M.S., c.1490, 59).

67

BILLON1      | 2 | 3   
B. -

En partic. "Lingot destiné à être converti en espèces de moindre valeur que les monnaies d'or ou d'argent, masse d'alliage faite d'un métal précieux et d'autres métaux" : ...consideré que la dite Monnoye de Poitiers et autres de par là chomoyent par deffaut de billion, si comme yceulz generauls maistres disoyent, et que le roy auroit plus grant pourfit asés du monnoyage des diz trois mille mars d'argent que la dite composition ne monte, avons compossé et acordé, ou nom et pour le roy nostre dit seigneur, avec les dessus dis Pierre Larchier et Jehan Germain (Doc. Poitou G., t.3, 1353, 130). Et si lui envoyez hostaiges a foison, Les meilleurs chevaliers de vostre actractïon, Et pucelles V cent de vostre nacïon, Et quatre chars chargez de fin or sans billon, (...) Et cent nobles espreviers plus joins que merillon (Galien D.B., c.1400-1500, 38). De lui, sur ce qu'il puet et pourra devoir à mondit seigneur, à cause de ladicte monnoye, la somme de deux cens cinquante frans, en deniers payez à messire Guy de Bar, bailli d'Auxois, que ses gens prindrent ou mois de janvier derrain passé sur les gens dudit Jehan Dayne qui lors estoient ou bailliaige dudit Auxois pour amasser billon pour fournir ladicte monnoye de Chalon (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 662). ...ung nommé Foguille, marchant de Fribourg, et Jaquemin Roole, marchant de Geneve, livrerent ausdis Furetz à fournir la monnoie dudit lieu, billon montant jusques à la valeur de VIIJm escus d'or (FAUQ., II, 1421-1430, 241). ...se par usage, stile ou coustume, le Roy est tenu de satisfaire, paier ou contenter les marchans estrangiers ou autres qui ont livré billon en ladicte Monnoie ou en autres Monnoies du Roy (FAUQ., II, 1421-1430, 242). En oultre fut trouvé chargié par lesdictes informations, ledit Jacques Cuer d'avoir fait mener et transporter oudit païs d'Alexandrie et vers lesdiz Sarrazins grant quantité de cuyvre, et aussi d'avoir fait fondre et mectre en lingotz en nostre royaume et en aucunes de nos monnoies et ailleurs, grant quantité d'argent blanc alayé en partie de nostre monnoye aiant à présent cours, et d'autre billon à moindre loy de deux deniers ou environ que n'est l'argent aiant cours en nostre dit royaume (Doc. 1453. In : Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 7).

68

BILLON2      | 1 | 3   
-

[Partie du harnais] : Item, toutes manières de bourrelliers ne auront ne prendront d'une selle de lymons que XII sols de la meilleur et au dessoubz ; du colier de lymons garny de brasseurs et d'astellets XII sols ; du colier de traiz garny de astelles et de billon VIII sols ; d'une avaloire garnye de merlieres et cuir, la meilleur VIII sols et autres au dessoubz ; d'une dossiere, la meilleure VIII sols et au dessoubz ; de fourreaux de traiz a tout la dossière et la ventrière les meilleurs, VII sols (Mét. corp. Paris L., t.1, 1351, 32). À Jehan Le Boucier, tourneur, demourant à Dijon, pour XLIII pommeaulx de bois mis et assis oudit chariot neuf et en deux autres charioz pour XII billons et quatre atheloires de bois pour atheler les chevaulx desdiz charioz, 55 solz tournois (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418-1420, 504).

69

BISSEXTE   
A. -

"Jour supplémentaire d'une année bissextile" : Et du cours du souleil enquist, Le nombre des mouvemens quist Et des heures, et le bissexte Trouva par sa soubtive enqueste, De maintes sciences fist livres. (CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 248). ...par l'espace de soixante neuf jours entiers, comprins 1 jour pour le bixeste, commençans le IIIIe jour de feverier mil CCCC et dix neuf et finissans le XIIe jour d'avril ensivant mil CCCC et vint (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 304). ...comprins le mois de fevrier pour XXIX jours pour le bixte (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 750). A Me Jehan de Maincourt, orlogeux et garde de l'orloge du Palays Royal à Paris, pour ses gaiges d'une année commençant le 1er jour de juillet 1455 et finissant le derrenier jour de juing 1456, au pris de 4 s. p. pour jour, vallent 73 l. 4 s. p. pour le bixsexte qui a esté l'année de ce present compte (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1455-1456, 860). ...depuis ledit premier jour de janvier mil CCCC soixante trois jusques au darrain jour de décembre l'an mil CCCC soixante quatre, où tout inclu parmi le jour de bisexte (Comptes Lille L., t.1, 1463-1464, 486). Julles Cesar monstra bien comme il y estoit erudit et profont, quant, par disputacions et raisons astrologalles, il fist condescendre les Egipciens à son oppinion touchant la quantité des jours de l'an, lesquieulx il reduisit à trois cens soixante cinq jours et VI heures ou environ, desquieux il composa les bixes, et de ce ordonna XII moys, desquelz, en perpetuelle memoire de son nom, il nomma l'un et le plus cler jullet (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 3 v°). ...desquelles heures parties en quatre ans se fait le jour du bissexe (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 69 v°).

70

BLAFFARD   
MONN. "Monnaie d'argent de titre très bas (que le Dauphin régent, futur Charles VIII, fit frapper jusqu'en 1422)" : ...194 escus d'or et 11 blafars, valent 218 frans de 9 livres 10 sous marc d'argent font 24 mars 13 estellins. (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 211).

71

BLANC   
2.

P. méton. empl. subst. "Petite pièce de monnaie, en argent de titre variable, valant habituellement cinq deniers (mais pouvant varier entre trois et treize)" : Tien, pour Dieu soit ; tien, tien et tien. Allez : chascun un blanc avez. Prier Dieu pour moy bien devez (Mir. march. juif, c.1377, 176). Des trésoriers de France, par la main Pierre de Soissons, changeur du trésor du Roy, par lectre de Guillaume Perdrier dessusdit, faicte V jours de janvier, l'an MCCCIIIIxx, comptés par ledit Pierre, en 800 franz d'or, 16 s. p. la pièce, et le demourant en blans, 4 d. p. la pièce. (Comptes hôtel rois Fr. D.-A., 1380-1381, 2). A trois porteurs d'afeustreure, pour avoir aporté 2000 livres tournois en blans de 5 d. t. pièce, de l'ostel dudit receveur en l'ostel dudit Argentier (Comptes argent. rois Fr. D.-A., II, 1387, 265). ...en ycellui lieu copa une bourse de cuir à usage de femme, en laquelle avoit en blans de IIIJ d. piece, IIIJ s., et en tournois et parisis, autres IIIJ s. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 78). ...mès tout l'argent qu'il print en icelui coffre est en la tasse de laquelle il a esté trouvé saisy, en laquelle ont esté trouvez et nombrez en sa presence, en blans neufs de VIIJ d. et de IIIJ d. parr. la piece (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 116). ...la somme de VIJc XLVIJ escus d'or, IIJ nobles et un blanc de VIIJ deniers parisis (BAYE, II, 1411-1417, 205). ...la somme de cinq cens livres tournois, en blans de dix deniers tournois la piece (FAUQ., I, 1417-1420, 41). ...il [Jaquet Clement, changeur] doit avoir pour sa paine et sallaire de chascun marc d'oeuvre ouvré au blanc, tant en gros comme en blans, grans et petis, IIIJsolz tournois (Rouen temps Jeanne d'Arc L., 1419, 2). ...item, pour six arbalestres envoyes audit lieu, au pris de cincq escuz en blans la piece, valent 33 frans 12 solz parisis (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 491). A Jehan d'Orliens, cordier, demourant à Dijon pour l'achat d'un chable de cheneve fumelle pesant IIIIxxII livres, baillié à Germain de Gevry pour chargier et deschargier lesdictes bombardes, chacune livre au pris de 6 blans (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 842). Lors furent fais blans de X deniers tournois à V deniers de loy la piece (FAUQ., II, 1421-1430, 29). Item, que nul dudit mestier ne pourra porter ne faire porter parmy les tavernes, petis pastez d'un blanc ["valant un blanc ?"], dariolles ou ruissoles, se on ne les envoye querir, sur ladicte peine. (Mét. corp. Paris L., t.1, 1440, 378). ...pour ceste grand faulte, je vous condemne a paier dix libres au promoteur, vingt blancs a la fabrice de ceans (C.N.N., c.1456-1467, 532). La toison, Dont il solloit estre foison, Me cousta, a la Magdalaine, Huit blans, par mon serment, de laine Que je souloye avoir pour quattre. (Path. D., c.1456-1469, 70). Tu auras deux blans et choppine. (Sav. serg. D.L., c.1480-1490, 30). ...il luy mandoit qu'il vendist à mondit seigneur le mareschal laditte espée la somme de six blans (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 381).

Rem. Abréviation : bl. (p. ex. ds Journal Bellev. H.D., 1424-1425, 97).

72

BLANCHIR   
-

"Faire passer (de la monnaie) dans une préparation afin de lui donner de l'éclat, du brillant" : ...et, icelui aloy fait, ont ordonné billes de ladite monnoye, qu'il qui parle a aplaties, rongnées, arondies et blanchies en l'aide et compaignie dudit Robinet et de ladite Jehanne, sa femme (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 489). A Jehan Robert, dit Lenthenay, du Puy en Auvergne, la somme de 899 frans 12 solz tournois (...) pour avoir blamchit, de l'ordonnance de mondit seigneur, mil 98 livres de coyvre, chacune livre de 16 onces, lequel coyvre apres ledit blamchissement a esté baillé audit Robert (...), et mis en garde et depost ou chastel de Cuisery, es mains de Jehan Du Bois et Jehan Paisseau, gardes de la monnaie (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 602). ...lesquelz quatre marcs ainsi receus par ledit exposant les ouvra et mist en deniers noirs ; et après ce les bailla a un nommé Jehan le Maistre, aussi monnoier, pour les blanchir et monnoier (Paris domin. angl. L., 1431, 331).

73

BLANCHISSEMENT   
MONN. "Préparation donnée à une monnaie pour avoir de l'éclat, du brillant" : A Jehan Robert, dit Lenthenay, du Puy en Auvergne, la somme de 899 frans 12 solz tournois (...) pour avoir blamchit, de l'ordonnance de mondit seigneur, mil 98 livres de coyvre, chacune livre de 16 onces, lequel coyvre apres ledit blamchissement a esté baillé audit Robert (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 602).

74

BLONQUIÈRE   
"Partie du harnais" : ...pour blonquieres d'ossieres et ventrieres et contre saingleaulx pour lesdictes trois selles et coliers (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 503).

75

BOÎTE   
a)

"Caisse de recettes d'un péagier, d'un receveur..., recette" : ...et pour les cuillir et recevoir, puisse ordenner, establir et avoir une boiste es halles de Paris (...) en tel lieu comme il li plera, auquel ceuz qui lesdictes mailles et tournois devront, les soient tenuz porter et paier (PHIL. VI VALOIS, Doc. paris. V., t.1, 1332, 147). ...une loge joignant à la boiste au poisson des halles. (PHIL. VI VALOIS, Doc. paris. V., t.1, 1334, 206). ...les emolumens de la boiste de nostre Chastellet de Paris (PHIL. VI VALOIS, Doc. paris. V., t.2, 1340, 42). ...la boiste des halles de Paris (PHIL. VI VALOIS, Doc. paris. V., t.2, 1341, 121). ...item le paage et la boiste de Blesance, et les proffis et emolumens venans à la dite boiste (Doc. Poitou G., t.2, 1347, 352). Mandans aussi, par ces presentes, à noz amez et feaulx les genz des comptes et generaulx maistres des monnoies de monseigneur et de nous, à Paris, que au dit maistre ilz facent les comptes de tout l'ouvrage qu'il a fait par le dit temps, si comme il leur apperra par les boites et papiers des diz gardes (Doc. Poitou G., t.3, 1360, 283). ...plége et compaingnon de la grant boiste du vin en Grève (Mand. Ch. V, D., 1375, 585). Item, ilz doivent avoir fueillée pour leurs loges de la foire de saint Laurens. Et pour ce doivent païer au verdier et aux sergens ledit jour à chacun uns gans ; ou le verdier ou son lieutenant peut arrester la boiste. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 324). ...des deniers des boites de ladicte monnoye prins en despence par le compte d'iceulles boites commençant le XVIIe jour d'avril mil CCCC et XVII apres Pasques et fenissant le XXIIIIe jour de decembre ensuigant, quatre vins quinze frans douze solz neuf deniers (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 47). Aultre recepte, à cause des menus acquiz venus à la boicte dudict lieu de Dieppe durant le temps de ce present compte... (Comptab. Dieppe M., 1474-1475, 116).

76

BOMBARDE   
II. -

ARM. "Machine de guerre servant à lancer des projectiles, des boulets de pierre" : ...et le [le chastel] fist pourveir de bombardes, d'espingales, d'artilleryes et d'aultres engins (LE BEL, Chron. V.D., t.2, 1358, 152). On les fist tantost retraire, car cil dou Kesnoy descliquièrent canons et bombardes qui jettoient grans quariaus. (FROISS., Chron. L., II, c.1375-1400, 14). Il firent faire et ouvrer une bombarde merveilleusement grande, laquelle avoit cinquante et trois pols de bée et jettoit quarreaux merveilleusement grans, gros et pesans. (FROISS., Chron. R., X, c.1375-1400, 248). "Et faites tout d'un fait et d'un chemin, à l'assambler, jeter nos bombardes et nos canons et traire nos arbalestriers." (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 50). ...qant li chastiaus fu tous ouvrés, li rois et ses consauls le fissent asseoir et lever droit sus l'entree dou havene, en l'enbouqure de la mer, et fu pourveus d'espringalles, de bonbardes d'ars a tour et d'aultres instrumens bons et soubtieus. (FROISS., Chron. D., p.1400, 825). Et ceulx dedens fort se deffendent, Et relancent a ceulx dehors Bombardes et groz canons fors (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 315). ...ains fist ferir a terre de plain eslais et vous saluer Sarrasins de bons viretons et de bombardes (Bouciquaut L., 1406-1409, 247). Mais adont vous revenoit a grant tas le trait des galees de bombardes et de viretons, qui vous abatoit a tas les plus huppez (Bouciquaut L., 1406-1409, 248). De quanques il afiert et derière et devant, Pour asir forteresces et aler craventant Tours, castiaus, bieffrois, tout y fu-on trouvant ; Et si ot trois bonbardes dont l'une estoit si grant Et jetoit un pieron si oryble et pesant Qu'il n'est tour tant forte, qu'il ne voist trébuscant. (Geste ducs Bourg. K., c.1410-1419, 439). ...la somme de trois cens quatre vins unze frans quinze solz tournois en deniers payez à Jehan de Bastre, auquel ladicte somme estoit deue pour avoir amené sur ses chars et chevaulx la grosse bombarde de Brebant ou voyaige que monseigneur a derrenierement fait en France (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 13). ...à Carcassonne, mareschal, demorant audit Troyes, pour avoir ambatu les deux roues du char de ladicte bombarde, reffait plusieurs bandes, chevilles et autres choses y neccesseres (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 606). ...la somme de cincq cens soixante sept frans, onze gros dix sept deniers obole tournois, en deniers payez en pluseurs parties payes pour le fait de la voiture tant des bombardes et autres artilleries de mondit seigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 222). ...puis apres aqui mesmes hault en l'ayre ung si tresque grant bruyt espaventable qu'il n'est ou monde bombarde ne canon eusse puissance de le fere tel ne sy grant comme celluy fut (CAUMONT, Voy. N., p.1420, 57). ...et envoia messire Anthoine de Craon, bien acompaigné, à Vernon, querre les bombardes, canons et autres engins de guerre (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.2, c.1425-1440, 249). ...le duc d'Anjou estoit logié sur la grève, vers la rivière, ou estoient ses truyes et bombardes. (CABARET D'ORV., Chron. Loys de Bourb. C., 1429, 60). Et est bien verité que ly fondemens de composition des canons et des bombardes est fundee sur la science du quart Livre de Phisic, ou il parle de la penetracion de dymentions et de la pure vuidange que on appelle vacuité. (FUSORIS, Traité cosmogr. G., 1432, 28). Pensons de furnir l'avant garde No dandeffle et no grant bombarde. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 240). Alors, pour la nuit qui survint, le tirer des bombardes cessa. (LA SALE, Sale D., 1451, 243). ...et envoya plusieurs foiz devers le Roy que on lui envoiast des canons et des bombardes... (LE BOUVIER, Chron. Ch. VII, C.C.J., c.1451-1455, 111). Puis fut assise l'artillerie, tant bombardes que engins volans et aultre artillerie (GRUEL, Chron. Richemont L., c.1459-1466, 210). Puis fist mettre quatre bombardes devers la mer en la greve, quant la mer estoit retirée, et, quant la mer venoit, toutes les bombardes estoient couvertes manteaulx et tout, et estoient toutes chargées, et en telle maniere abillées que, dès ce que la mer estoit retirée retraicte, on ne faisoit que mettre le feu dedans, et faisoient aussi bonne passée comme si elles eussent esté en terre ferme (GRUEL, Chron. Richemont L., c.1459-1466, 214). Ou moys de Decembre oudit an, le roy, pour tousjours acroistre son artillerie, voult et ordonna estres faictes XII grosses bombardes de fonte et metail de moult grande grosseur et longueur, et voult icelles estre faictes c'est assavoir trois à Paris, trois à Orleans, trois à Tours et trois à Amiens. (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 63). Oudit an LXXVIII, le lundi devant les Roys, advint que pluseurs officiers du roy en son artillerie firent assortir une grosse bombarde, qui en ladicte année avoit esté faicte à Tours, pour illec l'essaier et esprouver. (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 81). Et, quant voz bombardes commenceront, faictes que les veugloires et la menue artillerie tirent quant et quant aprez le coup de la bombarde, affin que ceux de dedans n'ayent puissance de riens boulvarder ne de amender le dommaige que la bombarde leur aura fait. Vous devez, durant la baterie de voz bombardes, faire trenchées pour entrer ès fossez. (BUEIL, II, 1461-1466, 41). ...aussi de quantité des bombardes, canons, pierres à bombardes pour voz sièges, voz canonniers vous le sauront bien dire ; car c'est leur mestier. (BUEIL, II, 1461-1466, 45). Et quant le duc est devant une ville, et il fault asseoir ses bombardes, il convient pour chascune bombarde ung gentilhomme de son hostel pour la conduite d'icelle bombarde, et la suylte, qui est ès mains du bombardier, est derechief estoffée et garnie de toutes choses (LA MARCHE, Mém., IV, Pièces annexées, 1474,,, 90). ...que, quant ilz orroient tirer ung coup de bombarde et deux grosses serpentines, incontinent après, sans autres coups, qu'ilz assaillissent hardiement, car ledict duc assauldroit de son costé. (COMM., I, 1489-1491, 153). Artillerie, faulcons, grosses bombardes (LA VIGNE, S.M., 1496, 156).

77

BOTTINE   
"Chaussure montante, guêtre, jambière" : ...XXJ douzaines et IIIJ paires de bottines haultes, plaines, découppées, escorchées et noires, pour le Roy nostredit seigneur (Comptes argent. rois Fr. D.-A., II, 1387, 232). ...icellui Perrin trouva en l'ostel où ilz estoient logiez, unes vieilles chausses de drap pers et unes bostines de cuir, lesqueles ycellui Perrin a, de present, chaussées. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 503). A Gautier Michaut, courdouannier, le Xe jour dudit mois de juillet, pour sa peine et salaire d'avoir semellé XXIIII paire de chausses pour Monseigneur, à aler en Hongrie, à 5 s. la paire, 6 fr. ; pour II paire de houseaux houssez, dont les uns sont de courdouan houssé à 2 fr. la paire, 4 fr. ; pour VIII paires de bottines rouges et noires, à 5 s. 4 d. t. la pièce valent 50s. t. ; pour IIII paire de bottines à armer, à 6 s. 3 d. la paire valent 25 s. t. [Les bottines à armer désignent probablement les jambières que revêtait le chevalier en armes] (RAPONDE, Comptes La Trémoille L.T., 1396-1406, 45). ...la somme de 28 frans 10 solz 10 deniers tournois, qui deuz lui estoient pour plusieurs soliers, boutines et galoiches (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 473). ...une paire de botines de vache, longues jusques au genoil (Comptes roi René A., t.2, 1451, 3). A Jehan d'Auvergne pour une bottine faulve, pour le roy, prinse de luy, le XVIIe jour de juin pour Honnorat, paige du roy (Comptes roi René A., t.2, 1476, 33).

Rem. Cf. GAY I, 180b.

78

BOURRICHON   
"Grand panier" : Audit Germain, qu'il a paié pour l'achat d'une XIIne et demie de balais de rayme de bois par lui achetees et emploiees en remassant les cinnes et autres places dudit salepestre 1 gros demi A lui, qu'il avoit paié pour l'achat de quatre burechons de bois pour porter ledit salepestre de lieu en autre (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 514).

79

BRANLIÈRE   
"Qui fait osciller en imprimant une secousse" : ...pour six courroyes de cuir neuf garnies de blouques et croiches de fer pour deux coffres neufz pour l'office de l'eschançonnerie, 70 solz tournois ; pour IIII courroyes de cuir neuf branlieres pour le chariot neuf de madicte dame, 60 solz tournois ; pour la façon de six couvertes de drap noir dont sont couvers les six chevaulx du chariot de madite dame, 8 livres tournois (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 501).

80

BREF   
-

[Dans le passé] "Récent" : Maiz trop plus greve Le mal et la pensee greve Qui viennent aprés joie breve [ou est-ce "de courte durée" ?] (CHART., L. Dames, 1416, 249). ...lesquelles [lettres], tant pour cause du brief trespassement de feu mondit seigneur, comme pour l'absence de son chancellier, lequel par longtemps avant ledit trespas a esté hors de la compaignie dudit seigneur et dudit pays de Bourgoingne, n'ont point esté seellees (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 747).

81

BRÈME   
"Poisson d'eau douce au corps long et plat, brème" : Troittes, barbeaux, broicherons, bresmes, carpes, perches, tanches, vendoises, gardons qui ne sont du long d'un doy à main d'omme entre queue et teste sont defendenduz par les ordonnances royaulx. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 295). ...pastelz de bresmes, d'anguilles, et blanc mengier (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 176). ...rost de poisson, gelee, lamproyes, congres, et turboz a la saulse vert, bresmes au vertjus (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 178). A jour de poisson l'en fait gellee comme dessus de lus, de tanches, de bresmes, d'anguilles, d'escrevisses, de losche. (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 251). ...et ordennez que nous aions de bon poisson assés, comme des anguilles, lampreons, lampraes, samon fraisse et saleie ; et aussi de carpes, bremes, roches, perches, soles (Man. lang. G., 1396, 68). ...neuf frans, en deniers paiez à messire Hugues de Lanthenne, gruier du conté de Bourgoingne, pour bresmes et autres poissons qu'il a acheté et paié pour la despence de mondit seigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 44). ...achat de six grans carreaulx, et troys grandes carppes de l'estang de Broischesac, six grandes brésmes, et six lamproyees (Comptes roi René A., t.3, 1453, 292). J'ay mangé d'une brame grasse Qu'estoit salee ung peu trop. (Pass. Auv., 1477, 89).

82

BRIDER   
A. -

"Pourvoir (un cheval) d'une bride" : ...un cheval morel sellé et bridé sur lequel il chevauchoit ou service dudit Galois (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 7). ...un cheval scellé et bridé (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 603). ...il dist a son maistre d'ostel qui incontinent qu'ilz seroient a table que les chevaulz fussent sellez et bridez en l'estable et tous pretz a monter (LA SALE, J.S., 1456, 292).

83

BROSSE   
-

"Petit bouquet d'arbres, bosquet (généralement situé aux environs du manoir seigneurial)" : Les religieux, abbé et couvent de Saint Joire de Bauchierville ont en la forest de Roumare, (...) le boiz vert prins par livrée pour fere tout l'ouvrage de l'église, le sec boiz, l'erbage et pasnage aux religieux et à ceulx de leur mainpaast, ovecques la broche appelée Houllebust (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 66). ...le bois de Ridonne jusquez aux camps d'Ellebeuf, et d'illec tout contreval jusquez au vivier du Mont Louvet jusquez à la broche Estienne Leporchier, et jusquez aux champs prés du prieur, le vert en gesant, pasturagez à toutez leurz bestez (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 210). ...pour avoir fait redrecee par plusieurs personnes ladite bombarde qui avoit esté versee es broces de Rougemont, 15 solz tournois (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 606).

84

BURÉ   
"De couleur sombre, brun ; dont la toison est mêlée de blanc et de noir" : ...400 frans par moy receuz de Macey, boicher de madame la duchesse de Bourgoingne, en gros de 12 gros le franc, et le gros de 20 deniers tournois piece, pour la vendue de IIc moutons burriez prins et arrestez à Roichefort de par monseigneur sur Jehan Philippe, de Montbeliart, pour occasion de certainne rasure et fausseté par lui faicte en certainnes lettres patentes de madicte dame (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 941).

85

BUREAU   
C. -

P. méton. [Méton. p. rapport à B] "Table recouverte de ce tapis ; table (dans le commerce, l'administration...)" : ...16 aunes d'un brun royé de Gant, à une perse acostée de 2 bastons jaunes, délivrées au terme de Pasques en la chambre des napes dudit seigneur, pour le burel de son corps (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1352, 83). ...8 aunes d'un autre royé de Gant traiant sur fleur de peescher, délivrées en ladicte chambre pour le burel du commun (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1352, 84). A Jehan Boisot, custerier, demorant à Dijon, 3 gros pour sa penne d'avoir taillié, cousu et assis sur l'un des bureaulx de la Chambre des comptes de mondit seigneur à Dijon et sur les deux sieges d'icellui ouquel besongne maistre Jehan Bonnost les couvertures de drap doubles de toille, pour ce que celles qui y estoient par avant estoient usees (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 166). En la grant salle d'enhault dessus la salle d'embas. Premièrement une grande table et les traictes (...). Item ung burel, couvert de drap vert, séant sur deux traittes (Invent. test. Surreau Foville F., 1435, 68). ...pour la refection du Bureau estant en la Chambre où se tient le Conseil de ladite ville, c'est assavoir pour 4 aulnes de drap vert, d'aulne et demie de large, valent 6 l. 12 s. p., au archier qui a elargy ledit bureau d'un et y avoir fait trois gousses, et iceux avoir cloués et chevillez de bois et de fer pour soustenir ledit elargissement, 8 s. 8 d. p., au serrurier pour avoir faict coupplets, neuf bandes et une potence de fer pour soustenir ledict elargissement, 6 s. p. et à Louviers qui a couvert ledit bureau de drap dessus di (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1450-1451, 747). On comptoer de ladicte chambre. Ung petit banc à deux huissez et ung marchepié, prisé 30 s. Item, ung burel garny de drap vert, prisé 15 s. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 114). ...tout chiet en sa main, et tout en vuide, et luy mesme siet au bureau à ung bout, jecte et calcule comme les autres ; et n'y a difference en eulx en iceluy exercite sinon que le duc jecte de jectoirs d'or, et les autres de jectoirs d'argent. (LA MARCHE, Mém., IV, Pièces annexées, 1474,,, 11).

86

CAHIER   
-

[Destiné à l'écriture] : ...3 quaiers de papier, de la grant forme, à escrire, 2s. 6d. (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1359-1360, 266). Et quant a vostre livre, il sera parfais (...) dedens .XV. jours ; et se fust piece ha, mais je ai esté long temps que je n'i hai riens fait ; et tenra environ .XII. coiers de.XL. poins. (MACH., Voir, 1364, 770). Pour pluseurs parties rendues par Jehan Lefranc, lors viconte d'Orbec, es receptes de ses comptes ordinaires (...) et quil na pas receues pour pluseurs causes contenues en un quaier cousu en laffin diceulz comptes (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 403). À Robin Jaquin, escrivain et enlumineur de livres, le premier jour de février, pour avoir fait 2 quayers neufs ès grans heures de Madame et enluminer, et pour lesdites heures relier, redorer, nettoyer et mettre à point, à 2 fr. et demi le cayer, 5 fr. (RAPONDE, Comptes La Trémoille L.T., 1396-1406, 73). Cedit jour, messire Rolant Belier, prestre, a miz et baillié devers la Court (...) un volume non relié contenent XXIIJ coiez, ou quaternes, ouquel volume estoient contenus les tractiez qui s'ensuivent (BAYE, I, 1400-1410, 91). ...511.771 l. 19 s. 7 d. 1 tiers t., dont il y a que ledit Jehan Fraingnot a receu es IIII preniers mois de ceste presente annee, comme il appert par les parties extraictes de ce present compte, escriptes en la fin d'un kayer de parchemin cousu en la fin de cedit compte (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 681). J'ai ceans le double du traictié desdictes treves et un cayer devers moy (MAUPOINT, Journ. paris. F., p.1444, 32). ...lesquelles information et mandement sont attachés à un cayer de papier où sont declairés et contenues lesdites nonvaloir cy rendus et servant pour les parties contenues en ce present chappitre (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1446-1447, 528). Item, ung gorgery et ungs gantelles. Item, a esté trouvé en l'un desdiz coffres ung sac de toille ouquel avoit aucuns cayers de papier de menus comptes du fait des galées. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 172). ...m'a requis luy bailler le cayer de papier en deux fueilles qu'il m'avoit baillay et qui est dessus incorporé pour sur ce pancer et se recorder, et qu'il m'en diroit et rapporteroit toute la vérité, auquel Anthoine je baillay ledit cayer et l'adverti de bien y pancer et de m'en rapporter toute la vérité sans riens obmectre, en l'advertissant que je congnoissoye qu'il n'avoit pas mis oudit cayer toute la vérité et qu'il s'en failloit beaucop. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 437). ...après que les parties auroient esté ouyes verballement en leurs raisons et conclusions, en propos, responce, repplique et dupplique, èsquels quatre comptes lesdictes parties seront tenues mettre et escripre tous leurs fais, neances, offres et raisons et faire production de toutes leurs escriptures qu'ilz seront tenus dabter et produire, lesdictes parties pourront, oultre la duplique, mettre et eslire leurs conclusions en deux petis contes. Et après seront tenus les conseulx qui auront signé ledit cayer escripre et declairer s'ilz entendent prendre la preuve ou le droit affin qu'ilz puissent, et le juge, estre certainement appoinctez en fait ou en droit. Lequel cahier ainsi escrit sera signé des avocatz qui auront plaidé la matiere (Echiq. Normandie S., 1497, 154). Et ce qui les mouvoit ad ce faire estoit pour ce qu'ilz avoient le procès de leur pere entre leurs mains, duquel ilz avoient osté plusieurs cayers où estoient les principalles charges qui estoient contre ledit Jacques Cueur. Mais, après que le procès eut esté veu, fut trouvé en icelluy aucuns cayers couppés. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 158).

87

CAMELIN1      | 2   
DRAP. "Étoffe légère et fine fabriquée avec du poil de chameau ou de chèvre" : ...une escarlate sanguine pour le corps de noseigneur et pour le conte de Flandres et pour faire 3 cotes hardies, l'une pour monseigneur, l'autre pour madame et l'autre pour madame le dauphine, (...) un blanc drap et un camelin à cordeliers (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, 1335, 293). ...5 aunes de camelin à faire cote et mantel fourré de grix, à relever de nuis, pour monseigneur le Dauphin (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1352, 88). ...li uns est vestus de pers Qui en cuide estre plus apers ; L'autre est entortillié de vert ; Li autres a son corps couvert De camelin ou de fusteinne, De toile ou d'autre drap de leinne (MACH., C. ami, 1357, 131). Qui penroit le plus vaillant homme (...) Qui fust en France n'en Castelle, Et puis prenist un païsant De son grant, quoy qu'on voist disant, Leurs umbres seroient pareilles Plus que ne soient deus corneilles, Et fust vestus de camelin Ou d'un sac ou de drap de lin. (MACH., C. ami, 1357, 132). ...IIII aulnes de drap camelin pour faire une cote hardie pour ma dicte dame pour relever de nuiz (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 124). Et dit que le drap de la cotte de l'un estoit de pers plombé, doublé par dedens d'un camelin gris (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 433). ...pour la vendue et delivrance de VI aulnes de drap camelin, mesure de Provins, chascune aulne au pris de six gros viez que madicte dame a fait donner pour Dieu et aumosne aux XVIII freres et religieux estans presentement ou couvent des Cordelliers de Dole, de l'oservance de leur ordre, pour fere et avoir pour chacun d'eulx une robe ou habit contre les froidures de l'iver, afin que iceulx freres soient tenuz et obligiez pour faire prieres et oroisons pour le remede et salut de feu mondit seigneur le duc (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 496). Item, lui prindrent une robbe de camelin et une paire de chasse qui estoient audit Jaquot Bernard (Ecorch. Ch. VII, T., 1444, 339). Et puis celluy gro q rognieulx J'eusse tondu comme ung berbis, Y eusse pourté tous ses agnins Vandre, par Dieu, a Jhan girin, Qui n'eusse fet ung camelin, Et m'eusse baillié de l'argent. (Myst. st Sébast. M., c.1450-1500, 47).

88

CAMUS   
B. -

P. anal. [D'une chose] "Arrondi" : Et, par aventure, ce que dit est sera fait plus manifeste en ceste maniere : quar se camuseté est courveté en neis ou en char, et char est la matiere de camuseté, se de toutes les chars qui sont et qui pueent estre, estoit faite une char et elle fust une chose camuse, nulle autre chose camuse ne seroit ou pourroit estre. (ORESME, C.M., c.1377, 156). À Jaquot Chauchart, sellier, demorant à Dijon, Bertholomi Gentil, serrurier, et Jehan de Dijon, esperonnier, la somme de six vins deux livres huit solz quatre deniers tournois, qui deuz leur estoient tant pour harnois de cuir, selles, brides, chevestres camues à boiste crusié de fer comme pour esperons par eulx faites (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 173).

89

CANCELLER   
I. -

Empl. trans. "Annuler un acte à traits de plumes parallèles ou croisés" : ...certeinne lettre envoiée de Romme par deça cancellée (...) estoit au dammage et deshonneur du Roy et de sa Court (BAYE, II, 1411-1417, 46). ...moyennant ce que ledit abbé a promis que ou cas que il trouveroit ladicte lettre dudit Jehan Perrot, que il la lui rendra on l'apportera en ladite Chambre des comptes pour la chanceller, laquelle pour ce demeure nulle et de nulle valeur (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 284). ...ay appoincté que ladicte cédulle dudit de La Granche seroit rompue et cancellée et rendue audit de La Granche (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 157). Actendu lequel arrest, j'ay prins ledit scellé et signé des mains de Briçonnet, qui l'avoit, et icelluy ay rompu et cancellé et l'ay baillé et délivré à Blaise d'Albie (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 488).

90

CAPITAIN   
-

Capitain general du pays de Bourgogne. "Officier désigné, à titre exceptionnel, pour prendre le commandement de l'armée en l'absence du duc de Bourgogne" (synon. capitaine) : ...messire Jehan de Neufchastel, seigneur de Fontenay en Voige, conseiller et chambellan de mondit seigneur, garde et capitain general du pais de Bourgoingne (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 334). ...la somme de deux cens frans, en deniers paiez à monseigneur de Montagu sur 2.600 francs ou environ que mondit seigneur lui a ordonné, tant pour son voiage d'Arras comme pour ses gaiges de quatre vins frans par mois d'avoir esté cappitain general de Bourgoingne (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 648).

91

CAPITAIN   
-

Capitain general du pays de Bourgogne. "Officier désigné, à titre exceptionnel, pour prendre le commandement de l'armée en l'absence du duc de Bourgogne" (synon. capitaine) : ...messire Jehan de Neufchastel, seigneur de Fontenay en Voige, conseiller et chambellan de mondit seigneur, garde et capitain general du pais de Bourgoingne (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 334). ...la somme de deux cens frans, en deniers paiez à monseigneur de Montagu sur 2.600 francs ou environ que mondit seigneur lui a ordonné, tant pour son voiage d'Arras comme pour ses gaiges de quatre vins frans par mois d'avoir esté cappitain general de Bourgoingne (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 648).

92

CAPITAINERIE   
-

Capitainerie generale de Bourgogne. "Charge du capitaine général de Bourgogne" : ...pour et à cause de l'office de la cappitainerie general de Bourgoingne, et pour ses gaiges du temps que, au vivant de feu mondit seigneur, il fut en garnison en la ville d'Arras, ou fait de laquelle cappitainerie ledit messire Jehan de Neufchastel a vacqué en excerssant l'office de ladicte cappitainerie (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 723).

93

CARREAU   
a)

"Coussin carré" : Carreaulx. Premièrement : Six carreaulx de cuir rouge. (...) Item, six carreaulx vieilz de camocas (...) troy autres carreaulx couvers de coultepointe blanche. (Invent. mobilier Ch. V, L., 1379, 373). Item, deux autres grans carreaulx de chappelle, couvers de cendal. (Invent. mobilier Ch. V, L., 1379, 376). ...troys petiz tapiz veluz à chayère, avec ung vieil carrel (Invent. mobilier Ch. V, L., 1379-1391, 236-237). Six toyes de carreaulx de cuir azuré d'Arragon, lesquelles sont brodées à rondeaulx ou mylieu, à une lozange de France et feuillages entour. (Invent. mobilier Ch. V, L., 1380, 344). À Saincte, femme Nicolas Ferrebouc, coustière (...) pour deniers à lui paiez, qui deubz lui estoient, pour XXIIIJ livres de duvet naif (...) pour garnir et emplir deux grans quarreaulx, l'un pour la Chambre des nappes du Roy nostre sire, et l'autre pour la Chambre des nappes de madame la Royne (Comptes argent. rois Fr. D.-A., II, 1387, 228). Item, pour la sale il luy faut achater, pour la haulte desse, un grant doseur avecque les tapis bankeurs, quarreaux [var. quissons], tables, briches, table pour hanapes, bankes, chaiers, fourmes, scelles, aes, bacins, chauffouers, un yauver pendant (Man. lang. G., 1396, 49). À Estienne Marriot, de Dijon, pour VIxxXVII aulnes de toille dont l'en a fait XVIII toies, que grandes que petites, pour entoier XVIII quarreaulx pour mectre dedans lesdiz cinq charioz, et aussi dont l'en a fait cinq couvertures et dix manteaulx pour convoier de nuit et au sejour lesdiz cinq charioz par dessus le drap noir et autrement (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 505). Une chambre de veluel vermeil brodée de bergiers et de brebis et de herbages, garnie de ciel, dossier, couverture de lit, trois courtines de cendal vermeil et six quarreaux pareils à ladicte chambre, desquelz les deux sont grans et les quatre autres petiz, et dix tapiz parmy la couverture du lit et de la couche et parmy le bancquier faiz de haulte lice, sans or. (Comptes Lille L., t.2, 1420, 267). ...pour XII aulnes de toille blanche pour faire VI sacz pour les diz VI livres couvers, pour les trois quarreaux de l'oratoire et pour mettre le linge de ladicte chapelle (Comptes Lille L., t.1, 1432-1433, 273). Item, un quarreau et un orillier (FAUQ., III, Pièces diverses, 138, LXXXIII). Item, VIIJ quarreaulx de sarge vermeille, enfonsez de cuir (FAUQ., III, Pièces diverses, 138, LXXIII). Et puis s'en ala mettre à deux genolz dessus ung petit carreau de layne aux armes de ladicte ville, qu'il mist à point et remua de l'ung de ses piez (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 360). ...un banchiers vers figurés d'ymaiges, de plusieurs et diverses coleurs. Item, XXV carreaulx vers et rouges et de plusieurs autres coleurs figurées. Item, ung marchepié en la venelle du lit. (Comptes roi René A., t.2, 1461, 301). ...ung autre quareau qui n'est point garny. (Archives servit. Louis XI, T., 1481, 132). ...et faisoit moult beau veoir ledict pavillon par dedans et les beaux carreaulx et oreilliers qui y estoient. (Jehan de Paris W., 1494-1495, 37). Aux deux costez du chevet de son lit On avoit mis deux grans carreaux d'or tret (LA VIGNE, V.N., p.1495, 168).

94

CARTULAIRE   
II. -

"Officier chargé de tenir le registre des droits d'entrée et de sortie d'un endroit, et de faire payer ces droits" : ...par les Ports et Passages d'Aigues-Mortes et de St Jean de Leuc, auxquels Ports et Passages sont ordonnés et establis de par Nous à certains gages, Cartulaires qui lesdites Laïnes doivent peser (Ordonn. rois Fr. S., t.3, 1358, 254). De Huguenin Rousselet, demourant sur le pont de la riviere de Mascon, commis à recevoir les paages et cartulaire audit lieu, par la main et pour tourner et convertir comme dessus, la somme de dix frans (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 81).

95

CASSEMENT1      | 2   
1.

[À propos d'une chose] "Annulation" : ...que on le poiast de tout le temps quil avoit eu les clefs et la garde de la dicte tour, nonobstant cassement desdis gaiges ne autres ordenances faictes ou à faire (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 271). ...l'abolucion et cassement fait par mondit seigneur de toutes pensions et gaiges par lui donnez et octroyez à quelxconques personnes que ce feussent, à vie ou autrement, et soubz quelconque forme de paroles que les lettres leur en eussent esté faites (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 99).

96

CÉDULE   
3.

"Écrit, établi sous seing privé ou officiel, portant reconnaissance d'une dette, d'un dépôt ou d'une obligation" : Et toute ce qui fait et passé sera par les noef personnes dessus dites, tant eschevins comme esleus, par le grigneur partie d'eulx se passera en compte et des mises ainsy passées se fera une cedule qui sera signée du signet des eschevins (Hist. dr. munic. E., t.2, 1358, 114). Lettres obligatoires : Primes, ung brievet de Chastelet, par lequel Franchois Lorfèvre, chaussier demourant a Paris, confesse devoir au dict deffunct (...) sur le dos duquel brievet est contenu qu'il en a paié en chausses (...) Item, une cedule en parchemin, escripte de la main maistre Gerard de Versigny, chanoine de Laon, par laquelle il cognoist devoir au dict deffunct I. couronnes, et est escript au dos, de la main du dict deffunct, que de la dicte somme il a receu XXV couronnes. Item, un constitutus, par lequel Thierry Sadon voirrier cognoist devoir au dict deffunct cy (Invent. test. beauv. L., 1397, 52). ...deffendra que on ne prengne riens sur le peuple malgré eux ; et que ce ne soit a juste pris et tantost payé, et non mie faire aler les pouvres gens des villages et d'ailleurs a leur grant coust, destourbier et fraiz, cent foiz ou plus a tout une cedule en sa chambre aux deniers ou a ses receveurs ains qu'ilz puissent estre paiéz. (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 75). Audit Guiot, la somme de deux mille frans, en plusieurs cedules et lettres, pour convertir ou fait de la despence de madicte dame de ceste presente annee commençant le premier jour de janvier mil IIIIc et dix sept (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 87). ...le IIIIe compte de Jehan Aubert (...) rendu et cloz en ladicte Chambre des comptes de mondit seigneur à Dijon, feni au derrenier jour de decembre mil IIIIc et trois ou cent et XIe fuillet dudit compte, ainsi comme il appert par une cedule extraicte de la Chambre desdiz comptes (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 92). ...lesqueles debtes ledit Goupil devoit baillier par déclaracion en une cedule audit Pierre (Paris domin. angl. L., 1421, 10). ...Gaultier Pradeau, maistre particulier de la Monnoie de Poictiers, sur ce qu'il puet et pourra devoir à cause du proufit et emolument de la dicte Monnoie, et dont le dit receveur general a pour ce baillié sa cedule au commis à faire le contreroole de la dicte recepte generale et en ceste mis son signé (Doc. Poitou G., t.7, 1422, 379). ...un appellé Colas le Maistre (...) eust emprunté du dit suppliant quinze livres tournois, et de celui eust fait cedule. (Paris domin. angl. L., 1426, 227). ...ledit Pieret m'a apporté et monstré une sédulle signée dudit de Varye subséquant en date la sédulle dessusdicte (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 31). ...avons veu et visité la cédulle de la dicte compaignie par laquelle appert que ledit Jacques Cuer a baillé ausdiz Gimart et Village 22.000 escus et 2.000 que ledit Gimart devoit mectre du sien pour emploier ou fait de ladicte compaignie, et sur le contenu d'icelle a esté mis en termes et en question savoir si veu que c'estoit une seulle compaignie contraicté par Jacques Cuer avec lesdiz Gimart et Village ensemble (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 214).

97

CENDAL   
"Tissu de soie ressemblant au taffetas, souvent teint en rouge (on l'emploie d'ordinaire à doubler les vêtements d'étoffes plus précieuses, à confectionner des tentures ou des bannières, à envelopper ou nettoyer des objets délicats)" : ...une autre pièce et demie de cendal ardant, pesant XXXV onces, pour fourrer un corset ront pour madame la Royne (Comptes argent. rois Fr. D.-A., II, 1342, 26). ...pour monseigneur, pour une robe de cendel pour pantecoste, d'une violate et d'un marbréz melés de grainne (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, 1344, 303). ...une escarlatte vermeille de Broixelles à faire audit seigneur un seurcot et une cote hardie fourrée de menuvair, 2 autres seurcos fourrés de cendal blanc, un fons de cuve doublé d'autre drap, et chaperons doubles et sengles (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1352, 83). ...et portoient crucefis et confanons et grandes banieres de cendal par manieres de processions (LE BEL, Chron. V.D., t.1, 1358, 223). Et l'esveillai, ce me disoit, A l'ouvrir d'une fenestrelle Qu'a senestre estoit delés elle. Si tirai un po la courtine De cendal a couleur sanguine. (MACH., Voir, 1364, 352). Item pour VI aulnes de cendal vermeil en graine pour couvrir carreaulx, XII frans. Item pour un chapperon descallate rosée à enfourmer, I fr. et III quars. Item pour une barrete vermeille tainte en graine, II frans. Item pour VI aulnes de toille de Compigne pour faire cuevrechefs de nuit, III frans III quars. Item pour VI paire de soullers feustres et VI paire non feustres, III frans et demi. (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 124). Quant li rois de France fu retrais en son logeïs, et on ot tendu son pavillon de vermel cendal mout noble et mout riche, et il fu desarmés, si oncle et pluiseur baron de France le vinrent veoir et conjoïr. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 58). ...yceulx Cousin et Raoulet (...) prindrent une relique d'argent que l'en avoit mis à l'uys d'icelle chappelle, pour demander pour Dieu, et afin que les bonnes gens feissent leurs aumosnes ; ouquel relique n'avoit dedens sinon sendail vermeil et autres menues choses de drappeaux et cuevre-chefs de soye (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 92). ...ladite croix avoit esté apportée à la Pissote, envelopée d'un po de cendal rouge et d'un drappiau blanc. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 289). ...c'est une terre ou tel loiauté a, Que dessoubs les cendaulx les gasteaux on cuit la. (Huon Bordeaux B., c.1400-1450, 30). A Jehan d'Orléans, chappelier, demourant à Paris, pour 3 chappeaulx de cil, doublés de cendail noir et garny chacun d'une plume (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.3, Fragm. hist., 1404, 258). ...trois aunes de cendal (...) pour faire contrendroit aux oreillers de Monseigneur de Pontieu (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.3, Fragm. hist., 1405, 260). ...III aulnes de cendal noir pour faire banières (Comptes Lille L., t.1, 1419-1420, 160). ...à Guiot Poissonnier, marchant, demourant à Dijon, 36 frans, pour deux sandaulx noirs, au pris de 18 frans le sandaul, lesquelles parties font ensemble 93 frans ; et à Estienne Chambellan, marchant drappier, 36 escus d'or pour VI autres pieces de sandail noir tiercellins (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 901). ...Guillaume de la Heuce s'est constitué acheteur d'une hopellande à usage de femme, de drap vert, doublée de cendail noir (FAUQ., II, 1421-1430, 346). A Genève aussi vous yrés, Et de trestout nous furnyrés, De fins draps, aussy de damas, De velous et de fins cendalz De carmesim, forreure fines, De gris, de martres et d'erminnes, De chaynne d'or, aussy d'affiques (Myst. st Bern. Menth. L., c.1450, 64). Item, a maistre Jehan Laurens, Qui a les povres yeulx si rouges Pour le pechié de ses parens Qui boivent en baris et courges, Je donne l'envers de mes bouges Pour tous les matins les torcher ; S'il fust arcevesque de Bourges, Du cendail eust, mais il est cher. (VILLON, Test. R.H., 1461-1462, 101). ...une bougecte de sandal bleu. (Comptes Lille L., t.2, a.1467, 140). Les testes auront plus vermeilles Que fin cendal ny escarlate. (LA VIGNE, S.M., 1496, 271).

98

CENSIVE   
B. -

"Redevance payée pour avoir la jouissance d'un bien" : Se nous disons donques que, aussi justement sont lez possessions de la chose publique tenues et obligees, pour le bien comun et la chose publique garantir et sauver, conme elle sont tenues et obligees a païer rentes et cens, et se passent telles possessions chargees de rentes et de censives a touz possesseurs, soient privilegiés ou non, par paraille raison, ou plus forte, devons nous dire que toutes possessions devent estre transportees avesques la charge que ilz devent a la chose publique (Songe verg. S., t.1, 1378, 44). ...pour lequel an il ne paieront ne renderont à monseigneur, ne à son receveur, ne à autre pour lui, nulle reddevance ne censive (Trés. Reth. S.L., t.2, 1378, 257). ...[maisons] franches de toutes servitudes, charges et ypotheques quelzconques, excepté de deux florins, à compter le florin pour dix gros tournois, et gros tournois pour vint deniers tournois, monnoye courant, qui sont deuz sur lesdictes maisons chacun an à l'eglise de Saint Estienne dudit Dijon et de leur proche sancive en doivent, comme de la vendue de cedit vendaige peut plus à plain apparoir par lettres sur ce faites par ledit Estienne (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 482).

99

CERTAINETÉ   
-

"Nouvelles certaines, information sûre" : À Anthoine de Villers, la somme de trente frans, qui deue lui estoit pour XII jours entiers (...) qu'il a vacquez à estre alé, par le commandement et ordonnance de mondit seigneur, des sa maison de Boncourt audit lieu de Geneves, pour savoir, veoir et visiter lesdiz chevaulx, pour en escrire la certaineté à mondit seigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 785).

100

CERTIFICATION   
B. -

En partic. "Garantie, assurance donnée par écrit, déclaration authentique" : ...en priant sur ce estre souffisamment pourveu de remede convenable par lettres de certification de la dite rente (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1352, 179). Autre mise de deniers delivrez par l'ordonnance de Adenin Geolier et par sa certification, pour les besoignes dudit seigneur (RAPONDE, Comptes La Trémoille L.T., 1396-1406, 31). ...il requeroit aussi avoir les certifficacions et veriffiement par leurs seaulx autentiques (Bouciquaut L., 1408-1409, 331). ...en rapportant avec ses dictes lettres, la quittance dessus dicte et certiffication ou recognoissance d'icellui escuier d'avoir receu ledit gobelet (Comptes Lille L., t.1, 1412, 53). ...la vendue des biens de Humbault de Blatran, de Mascon, tenant le party des ennemis de mondit seigneur, venduz tant audit Mascon comme à Chalon, le XVIIe et XVIIIe jour d'octobre derrenier passé, comme il peut apparoir par les inventaires et certifficacions des vendues d'iceulx, renduz et bailliez par ledit maistre Dreue audit Fraignot (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 81). ...maistre Jehan Roussel (...) requist à la Court qu'il lui pleust octroier certificacion adreçant au chapitre de Chartres, en signifiant à ycellui chapitre qu'il avoit exercé l'office de conseillier en ladicte Court (FAUQ., II, 1421-1430, 154). ...pour ce que ledit receveur ne pourroit vérifier sa recepte et despense par mandemens, certifficacions et quictances ainsi que font et ont acoustumé de faire les autres receveurs, ledit contrerolleur qui sera et demour[e]ra ordinairement sur le lieu desdictes mines de Pampalieu pour contreroller la recepte et despense dudit receveur, aura et tiendra telz et semblables papiers et livres que ledit receveur, esquelz il escripra et enregistrera son contrerolle tant de la recepte que de la despence (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 351). ...ilz n'ont point apporté de certifficacion du maistre d'ostel Ymbart de Varey, mais d'autres qu'il vous pourra monstrer (Lettres Ch. VIII, P., t.2, 1488, 191). En tesmoing de ce, d'un commun accord, Jehan le Gros le jeune, secretaire et auditeur de monseigneur de Charroloys, en fist et bailla acte et certification de sa main à tous ceulx dessus nommez qui avoir le vouldroient. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 195).

Rem. Doc.1310 ds GD II, 24c.

Recherche arrêtée après 100 réponsesToutes les réponses
Fermer la fenêtre